Obezite Nedenleri Nelerdir?

Günümüzde ülkemizde ve tüm dünyada en sık görülen hastalıklardan biri olan obezite birçok sağlık problemini de beraberinde getirmektedir. Obezite, insan vücudunda sağlığı bozacak ölçüde aşırı ve anormal yağ birikmesi olarak tanımlanabilir. Yaygın olarak bilinenin aksine obezite kilonun fazla olması değil vücuttaki yağ oranının fazla olması demektir.  Obezite nedenleri arasında birçok faktör bulunmaktadır. Obezite nedenleri arasında bulunan ve hastalığın oluşmasına sebep olan en büyük etken sağlıksız beslenme ve hareketsiz yaşamdır.

Obezite Nedenleri Nelerdir

Obezite Nedenleri

Modern çağın hastalığı olarak bilinen ve birçok kişinin korkulu rüyası olan obezite, insanları hem fiziksel hem de ruhsal olarak olumsuz etkilemektedir. Erkeklere oranla kadınlarda daha fazla görülen obezitenin nedenleri arasında aşırı ve yanlış beslenme alışkanlıkları, fiziksel aktivite yetersizliği bulunmaktadır. Obezite nedenlerini şu şekilde sıralayabiliriz;

• Karbonhidrat yoğunluklu beslenme,
  • Sürekli hareketsiz yaşam tarzı,
  • Hormonal ve metabolik etmenler,
  • Sigara – alkol kullanma alışkanlığı,
  • Doğum sayısı ve sık doğum yapmak,
  • Anne sütünün yetersiz alınması,
  • Genetik ve psikolojik etkenlerde obezite nedenleri arasında yer almaktadır.

Obezite Belirtileri

Dünyada ve ülkemizde sayısı gittikçe artan obezite hastalığı, insanların yaşam kalitesini olumsuz yönde etkilemektedir. Mutlaka tedavi edilmesi gereken bir hastalık olan obezite çeşitli belirtiler ile ortaya çıkar. Obezitenin ilk belirtisi vücuttaki yağlanma oranının artması olarak bilinmektedir. Temel obezite belirtileri arasında; günlük yapılan rutin aktivitelerde çabuk yorulma, bel bölgesinde aşırı yağlanma, sebepsiz yere baş ağrısı şikayetleri, nefes almada güçlük, hareketsiz kalınan durumlarda aşırı terleme görülmesi gibi durumlar obezitenin temel belirtileri arasında yer almaktadır. Obezite belirtileri ve aşırı kiloya bağlı olarak ortaya çıkan sorunları şu şekilde sıralayabiliriz;

• Terleme,
  • Çabuk yorulma,
  • Nefes darlığı,
  • Horlama ve uyku apnesi,
  • Cilt sorunları
  • Psikolojik sorunlar ve benlik saygısında azalma gibi durumlarda aşırı kilo nedeniyle kişiyi olumsuz olarak etkilemektedir.

obezite-nedenleri

Obezite Teşhisi Nasıl Konur?

Birçok insan obezite nedenleri arasında yaygın olarak görülen dengesiz beslenme, hareketsiz yaşam gibi sebeplere bağlı olarak obez olup olmadığını merak etmektedir. Günümüzde obezite teşhisi en pratik olarak beden kitle endeksinin hesaplanması sonucuna göre konulmaktadır. Vücut kitle indeksi (VKİ) kişinin kilosunun boyunun karesine bölünmesi ile elde edilen bir değerdir. 30 ve üzeri çıkan kişiler obez olarak kabul edilir. Obezite teşhisinde öncelikli olarak hekim tarafından hastanın öyküsü ve obezite hastalığı sebebi ile yaşadığı problemler dinlenir. Beden kitle indeksinin yanında hastanın bel çevresinin ölçümü de yapılmaktadır. Bu sayede obeziteye bağlı olarak oluşabilecek hastalık riski de değerlendirilmektedir. Hekim tarafından hastaya yapılan fiziki muayene sonrasında hastadan kan, idrar testi ve tomografi istenebilir.

Obezite Nedenleri Nelerdir

Obezite Tedavisinde Cerrahi Yöntem

Obezite tedavisinde uygulanan obezite ameliyatları; diyet, egzersiz, ilaç tedavisi gibi yöntemlerin denenip başarılı olunmaması durumunda hastaya uygulanan cerrahi operasyonları kapsamaktadır. Tıp dünyasında yaşanan gelişmeler ışığında obezite ameliyatlarında da çeşitli teknikler kullanılmaktadır. Ameliyat seçimi hasta ve hekimin ortak kararı ile yapılmaktadır. Obezite ameliyatları genel anestezi ile kapalı yöntem olarak deneyimli hekimler tarafından uygulanmaktadır.

Tüp Mide Ameliyatı: Zayıflama amacıyla dünyada en çok uygulanan yöntemlerden biri tüp mide ameliyatıdır. Bu yöntem ile midenin %80-90’ı çıkartılarak mide bir tüp haline getirilir. Bu sayede kişinin kilo alımı azaltılır.

Mide Balonu: Hastalar tarafından tercih edilen kilo vermeye yardımcı en basit yöntemler arasında yer alan mide balonu uygulaması ile hastalar birkaç ayda 7-8 kilo verebilmektedir. Bu yöntemde endoskop yardımıyla, mide içinde sıvı veya hava doldurulan bir balon hafif anesteziyle yerleştirilir. Bu sayede midenin gıda alma kapasitesi düşürülür ve çabuk doyma sağlanır.

Gastrik By-Pass: Kişinin kalori alımını azaltmak amacıyla mide iki parçaya ayrılmaktadır. Oluşturulan yeni küçük mide ile ince bağırsağın başlangıcından itibaren bir kısmı ve onikiparmak bağırsağı atlanarak yeniden birleştirilir. Gastrik By-Pass ameliyatları günümüzde yaygın olarak uygulanan yüksek başarı oranlarına sahip cerrahi operasyonlardandır.

Mide Küçültme: Mide küçültme ameliyatı, tüp mide yani Sleve gastrektomi nin diğer bir adıdır.kapalı ameliyat yöntemi ile midenin %80 gibi bir kısmının kesilip çıkarılmasıdır. Bu sayede mideye daha az gıda girmekte ve hasta kilo vermektedir.

Mide Botoksu: Endoskopik bir uygulama olan mide botoksunda, mide kaslarının kasılma sıklığı azalır