Obezite Çeşitleri Nelerdir?

Yanlış ve düzensiz beslenme, kişinin hareketsiz bir yaşam sürmesi gibi çeşitli nedenler obezite hastalığının oluşmasına neden olmaktadır. Obezite çeşitleri bazı sınıflandırmalar ile yapılmaktadır. Obezite çeşitleri ana ve alt grup olarak gruplara ayrılmaktadır.

Obezite Çeşitleri

Obezite hastalığının meydana gelmesindeki değişimler sebebiyle obezite çeşitlere ayrılmaktadır. Obezite çeşitleri genel olarak 3 ana grupta incelenir. Obezitenin ortaya çıkmasına bağlı olarak gelişen obezite çeşitleri ve  alt grupları şu şekildedir;

1. Yağ Dağılımına Göre Obezite

Erkek Tip Obezite (Santral Tip Obezite)

Kadın Tip Obezite (Subkutanöz Tip Obezite)

1. Başladığı Yaşa Göre Obezite

Hipersellüler Obezite,

Hiperplastik Obezite

1. Ortaya Çıkış Sebeplerine Göre Obezite

Genetik Obezite,

Basit Obezite,

Sekonder Obezite

Gergin Obezite,

Termojenik Obezite

Obezitenin Çeşitleri

Erkek Tip Obezite Nedir?

Erkek tip obezite yani santral obezite elma tipi olarak anılmaktadır. Erkek tip hesaplamalarında kişi birim başına düşmekte olan yağ oranı oldukça fazladır. Aşırı yağlar genelde karın bölgesinde toplanmaktadır. Santral obezite genellikle metabolik hastalıkların oluşmasına etken olan obezite çeşidi olarak bilinmektedir. Erkek tip obezite çeşidinde aşırı yağ oranı iç organlara büyük zararlar vermektedir.

Kadın Tip Obezite Nedir?

Yaygın olarak görülen obezite çeşitleri arasında yer alan bu obezite türünde biriken yağlar genel oranda kalça ve basen kısımlarına toplanmaktadır. Biriken yağlar karın ve bel bölgesinde toplanmadığı için erkek tip obeziteye oranla riskleri daha az bulunmaktadır.

Başladığı Yaşa Göre Obezite: Hipersellüler Obezite Nedir?

Yağ içeren hücre oranlarının yükselişi ile çocukluk döneminde ortaya çıkan obezite çeşididir.

Başladığı Yaşa Göre Obezite: Hiperplastik Obezite Nedir?

Yağ içeren hücrelerin bulundurduğu yağ hacimlerinin yükselmesiyle yetişkinlerde oluşan obezitedir.

Obezite Çeşitleri

Ortaya Çıkış Sebeplerine Göre Obezite: Genetik Obezite Nedir?

Obezite hastalığı oluşumunda en önemli etkenlerden bir tanesi genetik faktörlerdir. Obezite çeşitleri arasında bulunan genetik obezite ile ilgili yapılan araştırmalar sonucunda aile bireylerinde obezite görülen çocukların gelecekte veya çocukluk döneminde obezite sorunları ile karşılaştığı saptanmıştır.

Ortaya Çıkış Sebeplerine Göre Obezite: Basit Obezite Nedir?

Basit obezite aşırı şişmanlık durumu içerisinde olan tüm obezite hastalarını kapsamaktadır. Obezite çeşitleri arasında bulunan basit obezite en yaygın görülen obezite çeşididir. Bu sınıf ile karşı karşıya kalan hastalar genelde yoğun fast food tüketimi, yağ oranı yüksek besinler tüketilmesi, fazlaca tuz ve şeker tüketimi yapan hastalar oldukları görülmektedir.

Ortaya Çıkış Sebeplerine Göre Obezite: Senkonder Obezite Nedir?

Bu obezite çeşidi basit obeziteye oranla daha az görülmektedir. Neden olan en büyük faktörler belirli tümörler, çeşitli kilo yapan ilaçların kullanılması, endokrin sistemi ile alakalı uzun dönemli tedaviler sonucunda obeziteye yakalanan hastalara verilen obezite biçimi senkonder obezite olarak adlandırılır.

Genelde gövde kısımlarında aşırı yağlanma ie seyreden bu çeşit kişide metabolşk bozukluklara yol açar. Kilo artması sonucu ile fazla tüylenme ve diyabet gibi sorunları da beraberinde getirmektedir. Troid bezleri ayrıca bu çeşidin kişi üzerinde gelişmesinde etkin rol oynamaktadır.

Ortaya Çıkış Sebeplerine Göre Obezite:  Gergin Obezite Nedir?

Kişinin psikolojik unsurlar sonucunda fazla kilo almasına neden olan obezite türüdür. Sık görülme olasılığı düşüktür fakat tedavi gerektirir. Tedavi edilmemesi durumunda morbid obeziteye kadar gidebilir. Yemek yeme konusunda aşırı haz duyan ve kendilerini alıkoymayı başaramayan bu hastalar genel olarak şeker tüketimi ve yağlı ürünlere düşkünlükleri ile bilinmektedirler.

Ortaya Çıkış Sebeplerine Göre Obezite: Termojenik Obezite Nedir?

En nadir görünen obezite türüdür. Vücut yapısının yakabileceği orandan fazla miktarda kalori tüketilmesi sonucunda meydana gelmektedir. Alınan besinlerin yakılabilmesi için gerekli vücut sıcaklığına sahip olamayan bu durumdaki hastalarda obezite etkisi görülmektedir.

Obezite Çeşitleri

Obezite Hangi Hastalıklara Neden Olur?

Obezite hastalığı diyabet, yüksek tansiyon, iktidarsızlık, kolestrol ve eklem rahatsızlıkları gibi çeşitli hastalıklara ve bazı kanserlerede sebep olmaktadır. Tedavi edilmemesi halinde süper morbid obezite hastalığına kadar ilerleyebilir. Obezite için ilk teşhis vücut kitle indeksi hesaplaması ile yapılmaktadır. VKİ değeri 30 ve üzeri olan hastalar obezite hastası olarak kabul görmektedir. 30 ve üzeri hastalar için ameliyat yöntemi uygulanabilir. Bu değerin altındaki obezite hastalarına diyet ve egzersiz uygulamaları önerilmektedir.