Gizli Şeker (Pre-Diyabet)

gizli şeker

Diyabet veya şeker hastalığı olarak bilinen hastalığın başlangıcı olarak düşünülen gizli şeker yani pre diyabet tedavi edilebilir bir rahatsızlıktır. Pre diyabet tanısı konulan kişiler bu durumu ciddiye almaz ve tedavi görmezse, uzun vadede diyabet olması muhtemeldir.

Pre-diyabette kan şekeri normal düzeyde olmamakla birlikte diyabet teşhisi konulabilecek seviyede de değildir. Gizli şeker özellikle yemek yedikten sonra halsizlik ve yorgunluk yaşayan kişilerde şüphe duyulan bir durumdur.

Gizli Şeker Belirtileri Nelerdir?

Hastalığın tam olarak bir belirtisi olmamakla birlikte yemek yedikten sonra yorgunluk ve halsizlik yaşayan kişilerin şüpheli olduğu söylenebilir. Fazla kilosu, yüksek tansiyonu ve hiper kolesterolü olanlar, 4 kg ve üzerinde doğum yapanlar, hareketsiz yaşam tarzına sahip kişiler risk grubundadır. Pre-diyabet, diyabete dönüşmeye başladığında ise ağız kuruluğu, çok su içme ve sık idrara çıkma isteği gibi birtakım belirtiler vermektedir. Hastalığın tespiti için açlık kan şekeri ve şeker yükleme testi yapılmalıdır.

Gizli Şeker Neden Önemlidir?

Pre-diyabet, diyabet öncesi dönem olarak adlandırılır. Erken tanı ve tedavi ile önlenebilir bir dönemdir. Dolayısıyla tedavi edilmemesi uzun vadede diyabet hastalığına yol açmaktadır. Yani diyabetin neden olduğu tüm hastalıklar gizli şekeri olan kişiler için risk teşkil etmektedir. Kalp, böbrek gibi organ yetmezliği, göz bozukluğu, doku hasarı gibi durumlar söz konusudur.

Gizli Şeker Kimlerde Oluşur?

Gizli şeker tip 2 diyabet hastalığının başlangıcı olarak düşünülür. Bu tür diyabet genellikle 45 yaş üzeri kişileri etkiler. 65 yaş üzeri kişilerin hastalığa yakalanma oranı daha da yüksektir. Kadın ya da erkek fark etmeksizin yaşam koşullarına bağlı olarak gelişebilir. Fakat daha genç yaşta olanların da hastalığa yakalanma ihtimali yok değildir. Sağlıksız yaşam koşulları, başka hastalıklar ve aile öyküsü ile çok daha erken yaşlarda pre diyabet oluşabilir. Bazı durumlarda çocukların bile hastalığa yakalanabildiği görülür.

2012 yılında yapılan bir çalışma prediyabetli 12-19 yaşları arasındaki ergenlerin sayısını araştırmıştır. Çalışmaya göre bu yaş grubunun daha önceki yıllarda gizli şeker geliştirme oranı yüzde 9 iken 2012 yılında yüzde 23’e yükselmiştir.

Çalışmaya göre fazla kilolu veya pre-diyabet için bir risk faktörü kombinasyonu olan çocuklarda hastalık görülebilir. Risk faktörlerinden bir ya da birkaçına sahip olan çocuklara yıllık diyabet taraması yapılması gerekir. Bunun dışında diyabet riskleri ortadan kaldırmak için sağlıklı koşullarda yaşam sürmesi önem taşır. Tipik olarak, tıp uzmanları çocuklar için test sonuçlarını yetişkinler için olanlarla aynı şekilde yorumlayacaktır.

pre diyabet

Gizli Şeker Tedavisi Nasıl Yapılır?

Hastalığa neden olan durumlar arasında sağlıksız yaşamın başta gelmesi dikkate alınırsa en önemli tedbirin ve tedavinin sağlıklı bir yaşam tarzı olduğunu söylemek mümkündür. Rafine ürünlerin tüketmemek, alkol ve sigaradan uzak durmak, fazla kiloları vermek, şekerli gıdaları tüketmemek alınabilecek en iyi önlemdir. Bu sayede insülin direnci azalır ve kan şekeri ideal düzeyde tutulur. Ayrıca ek olarak insülin direncini düşürerek diyabeti önlemeye yardımcı ilaçlar da kullanılabilmektedir.