Gizli Şeker (Pre-Diyabet)

gizli şeker

Kan şekerinin olması gerekenden yüksek ama şeker hastası kabul edilmeyecek seviyede olan kişilere gizli şeker ya da diğer adıyla prediyabet tanısı konulmaktadır. Türkiye’de her 3 kişiden 1’inde bu hastalığa rastlamak mümkündür. Gizli şeker belirtileri özellikle yemek yedikten sonra halsizlik ve yorgunluk olarak ortaya çıkar. Tedavi edilebilir bir hastalık olan prediyabet rahatsızlığında hastalığın ciddiye alınmaması ve tedaviye geç kalınması gibi durumlarda kişinin şeker hastalığına yakalanması oldukça yüksektir.

Gizli Şeker Belirtileri Nelerdir?

Gizli Şeker Belirtileri

Gizli Şeker Belirtileri Nelerdir?

Hastalığın tanısı açlık-tokluk testlerine bakılarak yapılsa da bazı semptomlar hastanın gizli şekeri olup olmadığını gösterebilir. Pre-diyabetin net bir belirtisi yoktur. Ancak gizli şeker belirtileri yemek yedikten sonra yorgunluk ve halsizlik olarak ortaya çıkar. Fazla kilosu, yüksek tansiyonu ve hiper kolesterolü olanlar, 4 kg ve üzerinde doğum yapanlar, hareketsiz yaşam tarzına sahip kişiler risk grubundadır. Pre-diyabet, diyabete dönüşmeye başladığında ise ağız kuruluğu, çok su içme ve sık idrara çıkma isteği gibi birtakım belirtiler vermektedir. Gizli şekerin belirtileri ve semptomları şu şekilde sıralanabilir;

• Şekere bağlı olarak vücut ağırlığının artması, obezite
  • Sürekli aç hissetme ve çok yemek yeme ihtiyacı,
  • Yüksek kan basıncı,
  • Aniden meydana gelen sinir ve öfke atakları,
  • Susuzluk, ağızda kuruluk hissinin oluşması,
  • Bulanık görme,
  • Uyku sorunlarının oluşması

Pre-Diyabet Neden Önemlidir?

Pre-diyabet, diyabet öncesi dönem olarak adlandırılır. Erken tanı ve tedavi ile önlenebilir bir dönemdir. Dolayısıyla tedavi edilmemesi uzun vadede diyabet hastalığına yol açmaktadır. Yani diyabetin neden olduğu tüm hastalıklar gizli şekeri olan kişiler için risk teşkil etmektedir. Bunlar; kalp, böbrek gibi organ yetmezliği, göz bozukluğu, doku hasarı gibi hastalıklardır.

Pre-Diyabet Kimlerde Oluşur?

Gizli şeker tip 2 diyabet hastalığının başlangıcı olarak düşünülür. Bu tür diyabet genellikle 45 yaş üzeri kişileri etkiler. 65 yaş üzeri kişilerin hastalığa yakalanma oranı daha da yüksektir. Kadın ya da erkek fark etmeksizin yaşam koşullarına bağlı olarak gelişebilir. Fakat daha genç yaşta olanların da hastalığa yakalanma ihtimali yok değildir. Sağlıksız yaşam koşulları, başka hastalıklar ve aile öyküsü ile çok daha erken yaşlarda pre-diyabet oluşabilir. Bazı durumlarda çocukların bile hastalığa yakalanabildiği görülür.

Çocuklarda Gizli Şeker Görülür Mü?

2012 yılında yapılan bir çalışma da prediyabetli 12-19 yaşları arasındaki ergenlerin sayısı araştırılmıştır. Çalışmaya göre bu yaş grubunun daha önceki yıllarda pre-diyabet geliştirme oranı yüzde 9 iken 2012 yılında yüzde 23’e yükselmiştir. Çalışmaya göre fazla kilolu veya pre-diyabet için bir risk faktörü kombinasyonu olan çocuklarda hastalık görülmektedir.  Risk faktörlerinden bir ya da birkaçına sahip olan çocuklara yıllık diyabet taraması yapılması gerekir. Bunun dışında diyabet riskleri ortadan kaldırmak için sağlıklı koşullarda yaşam sürmesi önem taşır..

gizli seker

Gizli Şeker Tedavisi Nasıl Yapılır?

Hastalığa neden olan durumlar arasında sağlıksız yaşamın başta gelmesi dikkate alınırsa en önemli tedbirin ve tedavinin sağlıklı bir yaşam tarzı olduğunu söylemek mümkündür. Gizli şeker hastalığından korunmak için rafine ürünleri tüketmemek, alkol ve sigaradan uzak durmak, fazla kiloları vermek, şekerli gıdaları tüketmemek alınabilecek en iyi önlemlerdir. Bu sayede insülin direnci azalır ve kan şekeri ideal düzeyde tutulur. Ayrıca hastalar insülin direncini düşürerek diyabeti önlemeye yardımcı ilaçlar da kullanılabilmektedir.

Pre-diyabet Tedavisi Ne Kadar Sürer?

Vücuda birçok zararı bulunan gizli şeker hastalığının başka rahatsızlıklara da sebebiyet vermemesi için mutlaka tedavi edilmesi gerekir. Hastaya uygulanan gizli şeker tedavisi hastanın yaşamı boyunca sürdürmesi gereken yaşam tarzı değişikliklerini içermektedir. Hasta yaşam tarzında daha sağlıklı beslenmeli ve haret etmeye özen göstermelidir. Prediyabet tedavisinde hastaya uygulanan ilaçlar hekimin belirttiği sürede kullanılmalıdır. Hekimin onayı ile ilaçlar daha sonra kesilebilir.

Prediyabet Testi Nasıl Yapılır?

Hastaya yapılacak prediyabet testinde hasta 10-12 saat aç kaldıktan sonra kan şekeri ölçülür. Özel olarak hazırlanmış 75 gram şeker içeren sıvının içilmesi ardından iki saat sonra hastanın tekrar kan şekeri ölçülür. Hastanın ikinci saatteki kan şekeri yüzeyi 140 mg/dl üzerinde fakat 200 mg/dl’nin altında ise bozulmuş glukoz toleransı olarak adlandırılır. Hastanın normal şeker değerinin açlık halinde 100 mg/dl, tokluk durumunda ise 140 mg/dl’nin altında olması gerekmektedir.

İletişime Geçin