Metabolik Cerrahi Ameliyatı

metabolik-cerrahi

Metabolik cerrahi ameliyatı toplumda şeker  ve diyabet ameliyatı olarak bilinen ve buna bağlı hipertansiyon, obezite, yüksek seviye kolesterol gibi hastalıkları tedavi etmede kullanılan işlemler bütünüdür. Bu hastalıkların cerrahi yöntemlerle tedavi edilmesi nedeniyle metabolik cerrahi adı kullanılır. Tedavi yöntemi başta tip 2 diyabet olmak üzere metabolik hastalıklar içinde kullanılmaktadır. Hastanın sağlık durumu ve şikayetine bağlı olarak hangi yönteme uygun olduğuna karar verilir. Metabolik cerrahide amaç tüketilen besinlerin pankreas ve safra salgıları ile daha geç bir araya gelmesidir. Bu sayede insülin üretimini tetikleyen maddeler salgılanmaya başlayarak insülin seviyesi arttırılmış olur.  Bu bilgilerin ardından dilerseniz metabolik cerrahi ameliyatı nasıl yapılır konusuna değinelim.

Metabolik Cerrahi Ameliyatı Nasıl Yapılır?

Ameliyat kapalı olarak yani laparoskopik gerçekleştirilir. 4 veya 5 delikten müdahale edilecek bölgeye girilerek aşağıdaki yöntemler uygulanır:

• Sleeve Gastrektomi
  • Gastrik Bypass
  • Mini Gastrik Bypass
  • Duodenal Switch Türevleri
  • Transit Bipartisyon
  • İleal interpozisyon

Bu ameliyat yöntemleri yemek yemeyi azaltan ve bağırsakların hormanal salınımını  düzenleyen operasyonlardır. Uygulanan işleme göre operasyon 3 saati bulabilmektedir.

Metabolik Cerrahi Ameliyatı Kimlere Yapılır?

Şeker ameliyatı tip 2 diyabet söz konusu olduğunda en etkili çözüm olarak söylenebilir. Tip 2 diyabet tedavisinde kan şekeri istenilen düzeyde tutulamadığı takdirde hastanın durumu operasyona uygunsa metabolik cerrahi ameliyatı olabilir. Diyabet dışında da metabolik kökenli (yüksek tansiyon, fazla kilo, kolesterol vb.) birçok hastalıkta cerrahi yönteme başvurulabilir.

Hastanın vücut kitle indeksinin 40 ve üzerinde olmasının yanı sıra vücut kitle indeksi 30 ve üzerinde olan kişilere de cerrahi işlemler uygulanabilir. Fakat buradaki şart hastanın kan şekeri kontrolünün tedavilere rağmen kontrol altına alınamamış olmasıdır. Hastanın ne kadar süredir şeker hastalığı yaşadığına ve insülin kullanımına bakılır. Metabolik cerrahi ameliyatı öncesinde yapılan tetkikler ile pankreasın durumu değerlendirilir. Çünkü ameliyattan beklenen en kritik konu pankreasın insülin salgısını devam ettirmesidir. Dolayısıyla hastanın obezitedeki aşamasıyla beraber pankreasın durumu birlikte ele alınır.
şeker ameliyatı

Metabolik Cerrahinin Riskleri ve Yan Etkileri Nelerdir?

Bütün cerrahi operasyonlarda olduğu gibi metabolik cerrahide de birtakım riskler söz konusudur. Kanama, enfeksiyon, kaçak, anesteziye bağlı reaksiyonlar gibi komplikasyonlar görülebilmektedir. Ameliyatın yapıldığı deliklerden zaman içerisinde fıtık oluşması ihtimal dahilinde sayılabilir. Safra kesesinde taş oluşumu da yine muhtemeldir. Fakat diğer operasyonlara kıyasla metabolik cerrahi ameliyatı riskleri çok az olan ameliyat kategorisinde yer almaktadır. Burada ameliyatı yapan doktorun tecrübesi ve titizliği kadar hastanın da kendine ne kadar dikkat ettiği önemli rol oynar.