Tip 2 Diyabet Ameliyatı

tip 2 diyabet ameliyatı

Diyabet veya şeker hastalığı olarak da bilinen bu rahatsızlığın sebebi hareketsiz yaşam, sağlıksız beslenme olabileceği gibi genetik faktörlere de dayanabilir. Tip 1 diyabet ile tip 2 diyabette insülinin durumu farklı olduğu için ameliyata uygunluk durumu da değişmektedir. Ameliyatı yalnızca tip 2 diyabet hastaları olabilmektedir. Tip 1 diyabette insülin üretimi yoktur. Tip 2 diyabette ise insülin üretilir fakat kullanılamaz. Bu sebeple kan şekeri hep yüksek seviyededir. Dolayısıyla doku ve organ hasarı oluşması söz konusudur. Bu bilgilerin ardından dilerseniz tip 2 diyabet nedir, tip 2 diyabet belirtileri ve ameliyat sonrası sürece dair bilgilere geçelim.

Tip 2 Diyabet Ameliyatı Nedir?

Tip 2 diyabet ameliyatı tip 2 diyabet hastalarına uygulanan ve mevcutta var olan fakat kullanılamayan insülinin tekrar kullanılmasını sağlar. Kan şekeri yüksekliği normal seviyeye ameliyatla beraber ulaşır.

Tip 2 diyabet hastalarında söz konusu hastalık ilaçla tedavi edilmeye çalışıldığı halde kontrol edilemiyor, vücutta doku ve organ hasarına neden oluyorsa cerrahi yönteme başvurulması gerekir. Ayrıca tip 2 diyabete bağlı obezite sorunu olan kişiler de bu ameliyatı olabilmektedir.

Laparoskopik olarak gerçekleştirilen operasyonda midenin yarısı dışarı çıkarılarak ince bağırsakların yerinde değişiklik yapılır. Bu sayede pankreastan insülin salgılanması için uyarı gelir ve insülin seviyesi normale döner. Hasta hem tip 2 diyabetten hem de buna bağlı olarak gelişen obeziteden kurtulur.

Tip 2 Diyabetin Belirtileri ve Tanısı

Diyabet hastalığının belirtileri genelde tiplere göre değişmez. Hem tip 1 diyabet hastalarında hem de tip 2 diyabet belirtileri benzerdir. Ancak diyabetin tipine göre gelişim hızı değişmektedir. Tip 1 diyabet hastalarında gelişim hızlı olduğu için belirtilerin fark edilmesi kolaydır. Tip 2 diyabet hastalarında ise hastalık sinsi ilerlediği için belirtiler çok düşük etkili olarak ortaya çıkabilir. Hastalığın tanısı genelde belirtiler üzerine doktora yapılan başvuru sonucunda ya da başka hastalıkların araştırılması sırasında fark edilmektedir. Kan sayımı, idrar testi ve hormon testleri ile şeker hastalığının varlığı kanıtlanabilmektedir. Uzman bir doktor ufak bir fiziksel muayene ile de tip 2 diyabet hastalığına dair tanıda bulunabilir.

Tip 2 diyabetin belirtileri şunlardır:

• Hastalar harcanan efordan bağımsız olarak susamaktadır. Dudaklar ve ağız içi sürekli olarak kurudur.
  • Susama hissinin yüksek olması, su tüketimini de artırmaktadır. Su tüketimine bağlı olarak hasta çok sık idrara çıkmaktadır. Ayrıca su tüketiminden bağımsız olarak vücuttan sıvı atılması da söz konusudur.
  • Acıkma hissinde oluşan dengesizlik ve acıkmanın sürekli hale gelmesi en net belirtilerdendir. Bu belirti, insülinin işlevsizliğinin kısır döngü oluşturmasına bağlı olarak ortaya çıkmaktadır.
  • Gözdeki sinirlerde ve kılcal damarlarda meydana gelen hasarlanmalara bağlı olarak görmede bulanıklık söz konusu olmaktadır.
  • Kan şekerinin sürekli yüksek olması, şekerin enerji için kullanılamadığını göstermektedir. Bu da vücudun enerjisinin düşük olmasına sebep olmaktadır. Şeker hastaları genelde halsiz ve yorgundur.
  • Diyabet hastalarında doku hasarı fazladır. Ayrıca bir şekilde hasarlanan dokuların tamiri de uzun sürmektedir. Cilt yüzeyinde iyileşmeyen yaralarla karşılaşmak mümkündür.
  • Kan şekerinin aşırı yükselmesiyle böbrekler şeker atmaya çalışır. Buna bağlı olarak da hastanın idrarında şeker bulgusuyla karşılaşılabilir.
  • Diyabetin ilk zararı ayaklaradır. Ayaktaki sinir hücreleri ve damarlar zarar görür. Buna bağlı olarak da karıncalanma, ısınma, kaşınma gibi hisler ortaya çıkar.
  • Tip 2 diyabete sahip olan hastalar sürekli olarak alakasız bölgelerinden sebepsiz yere kaşınmaktadırlar.
    Vücutta enfeksiyon gelişim riski artmaktadır.

Hastalığın belirtileri bunlardır. Tüm belirtiler görülebileceği gibi bazıları da görülebilir. Bu tamamen tip 2 diyabet hastalığının gelişim süreci ile alakalı bir durumdur.

Tip 2 Diyabet Ameliyatı Kimlere Yapılır?

Tip 2 diyabet ameliyatı yalnızca tip 2 grubu hastalarının olmasının nedeni vücutlarında insülinin olmasıdır. Ameliyatla beraber var olan insülin kullanılabilir durumu gelerek şeker hastalığından kurtulunur. Tip 1 diyabet hastalarında ise insülin hiç yoktur. Dolayısıyla onlarda ameliyat söz konusu değildir.

Tip 2 diyabet ameliyatını olacak hastalarda operasyona karar vermeden önce hastanın bu rahatsızlığa bağlı süreci incelenir. Hasta diyet ve ilaç tedavisi görmüş ancak diyabeti ilerlemiş, doku ve organ hasarına sebep olmaya başlamışsa, hastalık hiçbir şekilde kontrol altında tutulamıyorsa geriye kalan tek yöntem cerrahi müdahaledir.

Tip 2 Diyabet Ameliyatında Hangi Riskler Vardır?

Tip 2 diyabet ameliyatında olan riskler diğer sıradan sindirim sistemi ameliyatlarında olduğu gibidir. Enfeksiyon, kanama, pıhtı, sızıntı veya anesteziye bağlı reaksiyonlar düşük bir ihtimalde de olsa söz konusu olabilmektedir. Olası riskleri en aza indirmek adına ameliyat öncesinde hastanın sağlık durumu iyi değerlendirilmelidir. Anesteziye karşı alerjisi olup olmadığı, ameliyata engel olabilecek bir durumun varlığı araştırılmalıdır.

Tip 2 Diyabet Ameliyatı Sonrası Süreç Nasıldır?

Tip 2 diyabet ameliyatı ile insülini yeniden salgılanan ve kan şekeri normal seviyeye dönen hasta eskisi gibi acıkmayacak ve iştahsızlık yaşayacaktır. Zamanla bu durum kontrol altına girerek hastanın beslenmesi sağlıklı bir rutine kavuşacaktır. Tip 2 diyabet ameliyatı olan hasta operasyon sonrasında bol su tüketmeye özen göstermelidir. Özellikle iştah kaybı sonrası halsiz düşen hastanın yeterli sıvı alması mühimdir. Ameliyattan sonra 6 ay kadar hastanın beslenme durumu hekim kontrolünde olmalıdır. Bununla beraber diyabete bağlı daha önce gelişen rahatsızlıkların (yüksek tansiyon, kolesterol, organ hasarı…) durumu da takip edilmelidir.