Şeker Hastalığı

şeker hastalığı

Son zamanlarda adını sıkça duyduğumuz şeker hastalığı yani diyabet özellikle sağlıksız beslenme ve hareketsiz yaşamın getirdiği sağlık sorunları arasında yer alır. Şeker hastalığı insülin kaynaklıdır. İnsülin hormonu yetersiz üretilmesi veya vücut içerisinde var olan insüline direnç gelişmesi  şeker hastalığına neden olur. Bu bilgilerin ardından dilerseniz diyabet nedir, nedenleri, belirtileri ve tedavisi hakkındaki bilgilere geçelim.

Şeker Hastalığı Nedir?

Diyabet kapsamında hastalarda karşılaşılan en belirgin özellik, kandaki şeker seviyesinin ortalamanın üzerinde görülür. Gün boyunca tüketilen öğünlerdeki besinlerin sindirilmesi sonucunda basit şeker olarak tanımlanan glukoz salgılanır. İnsan vücudu için son derece kritik önem taşıyan bir maddedir.

Hücrelerin çalışmasında birer enerji kaynağı işlevi görmektedir. İnsülin salınımının ardından glikojen adı verilen madde hücre içerisinde depolanır. Pankreas bezi tarafından insülin salgılanmazsa  glukoz kanda yükselir ve normalde görülmemesi gerekirken idrarda da tespit edilir.

Diyabet, farklı türleri olan bir hastalıktır. Tip 1 diyabette insülin üretimi azdır veya hiç yoktur. Tip 2 diyabette ise insüline karşı bir direnç söz konusudur; hali hazırda olan insülin kullanılamamaktadır. Her iki durumda da kan şekeri yükselir. Pre-diyabet ise şeker hastalığı belirtileri yakın olsa da diyabet teşhisi koyacak türden değildir. Hamilelik döneminde görülebileceği gibi kalıtsal etkenlerin sonucunda da ortaya çıkabilir.

Şeker Hastalığı Nedenleri Nelerdir?

Dış faktörler ve aile bireylerinin sağlık durumu olmak üzere diyabete sebep olan pek çok unsurdan söz edilebilir. Diyabet türüne göre sebepler değişiklik gösterse de genel olarak benzerdir. Tip 1 diyabet bu konuda diğer türlerden çoğunlukla genetik faktörlere bağlı olmasıyla ayrılır.

Tip 1 diyabet rahatsızlığının bir diğer nedeni ise pankreas organının işleyişinin bozulmasıdır. Dolayısıyla insülin hormonunun üretimi de olumsuz yönde etkilenir. Tip 2 diyabete ise obezite, ailede şeker hastalığı olması, hareketsiz yaşam, stres, gebelik, ilerleyen yaş vb. durumlar neden olur.

şeker hastalığı belirtileri

Şeker Hastalığı (Diyabet) Belirtileri Nelerdir?

Tip 1 diyabet teşhisi olan kişilerin en şiddetli ve olumsuz nitelikte belirtilerle karşılaşmaktadır. Hastaların, çocukluk dönemi itibariyle şeker hastalığının etkilerini yaşadıkları bilinir. Doğal olarak, hastalığın erken dönem belirtilerinden bahsetmek mümkün değildir. Diyabet hastalığına yakalanan hastaların diyabet türleri arasındaki dağılımı incelendiğinde kişilerin en çok Tip 2 diyabet hastası olduğu görülecektir.

Bu nedenle tüm hastaların yüzde doksanını kapsayan Tip 2 diyabet hastalarındaki belirtiler de diyabet rahatsızlığının belirtileri olarak kabul edilmektedir. Diyabet öncesi dönemde de kişilerin vücudunda insülin duyarlılığı başladığı gözlemlenir. İnsülin direnci aşaması, erken dönem diyabet ve geç dönem diyabetlerde belirtiler farklılaşmaktadır. Şeker hastalığı belirtileri şu şekilde sıralanabilir:

• Boşaltım sistemi, dolaşım sisteminin emniyet kemeridir. Dolaşım sisteminde meydana gelen her türlü aşırılık boşaltım sistemi tarafından bertaraf edilir. Kan dolaşımının bir parçası olan insülinin yüksek seviyelerde kaydedilebilir. Bu noktada böbreklerde fonksiyonel anlamda hasara uğrama söz konusudur. Ortalamanın üzerinde bir işleyiş gözlemlenir. Amaç, kana karışan fazla şekeri idrara aktarmak ve idrar yollarından dışarı atmaktır.
  • Diyabet yani diyabete yakalananlarda ilk belirti, sıvı alımıyla orantısız olacak şekilde sık idrara çıkmaktır. Ayrıca bu etkinin bir yan ürünü olarak vücudun su gereksinimi de sürekli artmaktadır. Su içilmesine rağmen giderilemeyen susuzluk hissi de sık idrara çıkma kadar net bir diyabet belirtisidir.
  • Şeker hastalarında kişinin vücut ağırlığı dengesizleşebilir. Özellikle orta dönem diyabet hastalarında olağan bir süreçtir. Kişi sürekli olarak kalori kaybetmekte, acıkmakta ve besin tüketmektir. Ek olarak kan şekeri seviyesini dengesiz hale getirmektedir. Bu kısır döngünün bir sonucu olarak ani kilo kayıpları ya da ani kilo alımları ile karşılaşmak mümkündür. Diyabette sürekli bir açlık hissinden de bahsedilebilir.
  • Uykudan yeni kalkılmasına rağmen yorgun hissedilmesi, halsizliğin ve yorgunluğun sürekli hale gelmesi, ekstrem bir durum olmamasına rağmen devamlı hale gelen bulantı başlıca şeker belirtileri arasındadır.
  • Diyabetin en büyük zararları görme yetisinedir. Şeker hastalığından dolayı gözlerdeki kılcal damarlara zarar verilmesiyle görmede bulanıklık hali ile karşılaşılabilir. Ayrıca, şeker hastalarında vücut sürekli idrar ile su attığından dolayı göz merceklerindeki sıvı da çekilebilir. Şeker, gözdeki kuruluğun bir sonucu olarak da bulanık görme hali ortaya çıkarabilir.
  • Tip 1 diyabet hastalarında ve ileri seviye Tip 2 diyabet hastalarında karşılaşılan bir durum da yağ hücrelerinin yakılmasıdır. Kandaki şeker kullanılamadığı için, hayatın devam etmesi amacıyla hücreler yağ dokularını yakmaya başlar. Yakılan yağ dokuları kanı asidik hale getirir. Kanın asidik hale gelmesiyle de ileri dönem diyabet belirtileri anlık olarak gelişebilir.
  • Şeker hastalığında doku hasarlarının orta – üst seviyelere gelmesiyle birlikte, bağışıklık sistemi de baskı altına girer. Bunun bir sonucu olarak ise enfeksiyon hastalıklarının sıklığı artabilir.
  • Şeker hastalığında çıplak gözle de görülebilen bölgelerde geç iyileşen ya da hiç iyileşmeyen yaralar oluşabilir.
  • Diyabet, böbrekler üzerinde ciddi bir baskı oluşturur. Aynı zamanda idrar yolları da baskı altında kalmaktadır. Uzun süre müdahale edilmeyen diyabet hastalığı durumunda idrar yollarında enfeksiyon gelişimi görülebilir.
  • Kadınlarda, diyabet sonucunda görülen insülin dengesizliği sonucunda adet döngüleri bozulabilir.

Diyabetin belirtileri genel olarak bunlardır. Tip 2 diyabet hastalarında belirtilerin ortaya çıkması ve fark edilebilir hale gelmesi çok uzun süreler aldığından dolayı sayılan belirtilere çok daha fazlası eklenebileceği gibi birçoğu da hiç görülmeyebilir. Teşhis aşamasının ardından erken dönemde şeker hastalığı tedavisi planlanmalıdır.
Şeker Hastalığı

Diyabet Hangi Sağlık Sorunlarına Yol Açar?

Diyabet (şeker hastalığı) bazı insanlarda onlarca yıllık bir gelişim gösterebileceği gibi, birkaç yıl içinde de ciddi sorunlar ortaya çıkarabilir. Diyabetin ilk dönemlerinin belirtiler ve sorunlar açısından tespiti oldukça zordur. Kanda fazla miktarda dolaşan şeker kılcal damarları tahrip etmektedir. Vücudun genel sağlık durumunu tehdit eden çeşitli rahatsızlıklar görülebilir. Diyabetin yol açtığı sağlık sorunları şunlardır:

• Görme büyük oranda gözdeki sinir hücrelerine bağlıdır. Bu hücreleri kılcal damarlar beslemektedir. Diyabet, kılcal damarları tahrip ettiği için görme yetisinde kayıplar yaşanabilir.
  • Diyabette böbrekler kanı temizlerken özel bazı hücreleri kullanırlar. Bu hücreleri kılcal damarlar beslemektedir. Bu bölgedeki tahribatlara bağlı olarak böbrek hastalıkları ortaya çıkabilir.
  • İleri seviye şeker (diyabet) hastalarında sinir hastalıkları görülmesi olasıdır. Özellikle çevresel sinirlere bağlı olarak ani gelişen hastalıklarla karşılaşmak mümkündür.
  • Şeker hastalığında kalp damarlarında görülen ani sertleşmeler ve buna bağlı olarak ortaya çıkan kalp damar hastalıkları görülür.
  • Diyabet sonucunda beyni besleyen damarlarda ani sertleşmeler görülebilir. Bu nedenle oluşan ani bilinç kayıpları yaşanmaktadır.
  • Vücudun kalpten en uzak noktası olan ayaklarda ve ayak parmaklarında tıkanmalar söz konusudur. Cilt üzerinde görülen yumuşak doku hasarları, diyabetin belirtilerinden biridir.

Damar sertliğinden dolayı birtakım metabolizma problemleri söz konusudur. Hastaların stres, kolesterol ve hipertansiyon gibi sağlık sorunları yaşadığı kaydedilmiştir. Ayrıca aşırı kiloları destekleyen unsurların başında damar sertliği gelmektedir.
şeker hastalığı tedavisi

Şeker Hastalığı Tedavi Yöntemleri Nelerdir?

Hastalığın tedavisi, diyabet türüne göre değişiklik gösterir. Beslenme alışkanlıklarının iyileştirilmesi ve insülin uygulaması, tip 1 diyabet kapsamında hastalara uygulanır. Ek olarak tip 2 diyabet rahatsızlığında cerrahi tekniklerden de yararlanıldığı bilinmektedir.

Alanında uzman diyetisyen eşliğinde tedavi süreci ilerlemelidir. Tip 1 diyabet hastalığı olan kişiler, gün içerisinde tükettikleri gıdalara dikkat etmelidir. İnsülin tedavisi, uzman hekim tarafından belirli aralıklarla takip edilmesi gerekir. Aynı zamanda gıdaların karbonhidrat oranları kayıt altına alınır. Beraberinde ise uygulanan insülin miktarının takibi hekim tarafından yapılır.

Tip 2 diyabet hastaları da şeker hastalığı tedavisi için özel bir beslenme planına uymanın yanı sıra birtakım ilaçlar kullanır. Bu ilaçlar vücutta bulunan fakat kullanılmayan insülinin salınımını ve insüline duyarlılığı artırmaya yönelik antidiyabetik takviyelerdir.

Diyabet hastalığı bazı kişilerde yalnızca ilaç tedavisi ve sağlıklı beslenmeyle kontrol altına alınmayabilir. Uzman hekimin değerlendirmesi ve hastanın sağlık koşullarına göre ameliyat seçeneği gözden geçirilir. Laparoskopik yani kapalı olarak gerçekleştirilen tip 2 diyabet ameliyatında yapılan müdahale ile pankreastan insülin salınımı arttırılır ve salınan insülinin daha kaliteli olması sağlanır. Aynı zamanda dokularda insülin duyarlılığı da artar. ayrıca kişinin özellikle karbonhidratlı gıdalara karşı olan ilgisi de azalır. Tüm bu nedenlerle kişide şeker metabolizması normale döner.

İletişime Geçin