Gastrik Bypass Nedir?

Obezite tedavisinde uygulanan en etkili cerrahi yöntemlerden biri gastrik bypass ameliyatıdır. Mide hacminin küçültüldüğü ve yağ emiliminin azaltıldığı bu işlem, obeziteye bağlı diyabet gibi hastalıkların önüne geçer. Gastrik bypass ameliyatından önce hastalar ameliyata uygunluklarını önceden planlamalı ve süreci iyi yönetmelidir.

Mide baypas ameliyatı diyet, egzersiz gibi tüm kilo verme yöntemlerini denemiş ancak yine de kilo verememiş kişilere uygulanmaktadır. Obeziteye bağlı metabolik hastalıkların kalıcı tedavisidir. Ancak her obez hasta gastrik bypass ameliyatı olamaz. Çünkü obezite tehlikeli bir hastalıktır ve nasıl tedavi edileceği doktorlar tarafından belirlenmelidir.

Kimler İçin Uygulanabilir?

Vücut kitle oranları 35 ve üzeri olan hastalar için uygundur. Ayrıca Tip 2 diyabet, hipertansiyon ve yüksek derece kolestrol düzeyi olan hastalar için uygulanmaktadır. Bu ameliyat obeziteye bağlı tüm hastalıklar için uygun görülebilmektedir.

Ameliyat Öncesi Hazırlık Aşaması

Ameliyat öncesi hastaya diyet programı verilir. Böylece, bir miktar ağırlık azalır, karaciğerin boyutu küçülür ve ameliyatla ilişkili riskler en aza indirilir. Hasta alkol ve tütün kullanıyorsa, bunları azaltmak hatta bir süreliğine tamamen bırakmak gerekebilir. Bu iyileşme sürecini hızlandırmak için önemlidir.

Ameliyat öncesi hastanın ameliyata uygunluğunun değerlendirilmesi için rutin muayeneler yapılır. Obezite cerrahisi geçirecek hastaların muayeneden önce en az 10 saat aç kalmaları ve 8 saat su içmemeleri gerekmektedir. Testlerden sonra herhangi bir anormallik bulunmazsa gastrik bypass ameliyatına başlanır.

Kimler İçin Uygulanabilir?

gastrik-bypass

Gastrik Bypass Nasıl Uygulanır?

• Gastrik bypass ameliyatı laparoskopik (kapalı) yöntemle yapılmaktadır.
  • Genel anestezi uygulaması ile yapılan obezite ameliyatıdır.
  • 1’cm boyutunda 4-6 delik açılarak mide ve çevre dokulara ulaşılır.
  • Bazı cerrahi aletlerle görüntüleme ve muayene yapılırken, bazılarında ameliyat tamamlanır.
  • Mide, yemek borusu ile birleştiği yerde %5’lik kısım kalacak şekilde ikiye bölünür. Bu iki parça da içeride kalır. Yani oluşturulan mide ise ince bağırsağa bağlanır.

Ameliyat Sonrası İyileşme

Ameliyat sonrası hastanede kalış süresi 3 ile 6 gün arasında değişebilmektedir. Hastaların durumuna göre yoğun bakımda kalma olasılığı bulunmaktadır. İki üç gün süre ile mide içine kateter (tüp) konabilir. İlk günlerde sıvı diyeti uygulanmaktadır. Uzmanınız tarafından katı gıdalara izin verilmediği müddetçe katı gıda tüketiminiz tavsiye edilmez.

Kan pıhtılaşması gibi durumların yaşanmaması için belirli önlemler alınabilmektedir. Çeşitli ilaç tedavileri uygulanabilir. Ayrıca ağrılarınız için de ilaç kullanımı gerçekleşmektedir.

Ameliyat Sonrası Dikkat Edilmesi Gerekenler?

Gastrik bypass ameliyatından sonra hasta ortalama 3-5 gün daha hastanede kalmaya devam eder. Bu süreçte tüm tıbbi bakım ve muayeneler yapılır. Bununla birlikte doktorunuzun verdiği beslenme önerilerine uymanız gerekir. Gazlı içeceklerden ve işlenmiş gıdalardan kaçının. 3 ay boyunca takibinizi yapacak olan diyetisyeninizin belirlediği beslenme programına uymalı ve belirlenen besinleri tüketmeniz gerekir.

gastrik-bypass
Gastrik Bypass Ameliyatı ve Tüp Mide Ameliyatı Arasındaki Farklar Nelerdir?

Tüp mide ameliyatı, sadece mideye uygulanan ve emilimin düzenlenmesi amaçlanmayan bir operasyondur. RNY gastrik bypass, sadece midede değil aynı zamanda ince bağırsakta da değişiklikler yaparak besin alımını ve emilimini azaltmayı amaçlar. Doktorunuz bu iki ameliyattan hangisinin yapılması gerektiğini ve nedenini size söyleyecektir. Ancak, genel olarak hangi işlemlerin tercih edilmesi gerektiği aşağıda belirtilmiştir:

Tüp mide ameliyatı gerektiren hastalar:

• Vücut kitle indeksi 40’dan fazla olanlar,
  • Vücut kitle indeksi 30 ile 35 arasında olan ve kontrolsüz diyabet hastası olanlar,
  • Vücut kitle indeksi 35 ile 40 arasında olan diyabet, tansiyon, karaciğer, yağlanması ve kolestrol gibi haslığı olanlar.

Gastrik Bypass ameliyatı yapılması gereken hastalar:

• Diyabetik ve obez hastalar,
  • Reflüsü olan hastalar,
  • Aciliyeti daha fazla olan ve daha fazla kilo vermesi gereken hastalar.
Kilo Kaybı ve Başarı

Gastrik bypass ameliyatı gerçekleştikten sonra ilk ay 10 ile 15 kilo arasında kilo kaybı yaşanması mümkündür. Fazla kiloların verilmesi aşamasında oldukça etkili bir yöntemdir. Tüp mide ameliyatına oranla kilo verme işlemi daha kalıcı çözümler sunabilmektedir. Fakat tüp mide ameliyatından farklı olarak bağırsaklar da işlem altında tutulduğu için iyileşme süreci tüp mide ameliyatına oranla daha zorlu geçmektedir.