Diyabetik Ayak Nedir? Nasıl Tedavi Edilir?

Diyabet hastalığı görülen kişilerde ayakta geçmeyen yaraların oluşması durumuna sıklıkla rastlanmaktadır. Diyabetik ayak, şeker hastası olan kişinin hastalığının uzun sürmesinden ya da şeker seviyesinin kontrol altına alınmasının zorlaştığı durumlarda ayakta çıkan kronik yaralardır. Ayakta geçmeyen yaranın ilerlemesi durumunda enfeksiyon gelişebilir. Tedavinin yapılmaması durumunda hasta ayağını ya da komple bacağını kaybedebilir. Günümüzde tıp dünyasında yaşanan gelişmeler ışığında şeker hastalığının ölümle sonuçlanan komplikasyonlarına daha da az rastlanılmaktadır.

Diyabetik Ayak Belirtileri Nelerdir?

Düzensiz kan şekeri ayaklardaki kılcal damarlara çeşitli zararlar verebilmektedir. Önceleri belirti göstermeyen bu durum ilerleyen süreçlerde ciddi hastalıklara davetiye çıkarabilir. Diyabetik ayak belirtileri arasında hastalığın ilerlemesi durumuna bağlı olarak damarların tıkanması ile birlikte yürüme güçlükleri görülmektedir. Yürüyüş sırasında yaşanan bu ağrılar zamanla daha yoğun ayak ağrısına dönüşebilmektedir. Gerekli ayak bakımlarının yapılması diyabetik ayak rahatsızlığının önüne geçilmesi için son derece önemlidir. Ayakta ufak bir yara sonucu diyabetik enfeksiyon başlayabilir. Bu durumların yaşanmaması adına hastaların uzman uyarılarını dikkate alması gerekir.

Diyabetik ayak

Diyabetik Ayak Bakımları Nasıl Yapılır?

Diyabet hastalarında ayak bakımları büyük önem taşımaktadır. Ayak bakımlarını ve diyabet ile ilgili detaylı kontrolleri yapan bir kişi ilerde oluşabilecek yan hastalıkların riskini ortadan kaldırabilir. En sık görülen etkiler ise ayak kuruluklarıdır. Kuruyan ayaklar sonucunda çatlaklar meydana gelebilir. Bu çatlakların zamanla yaraya dönüşmesi sonucunda diyabetik ayak enfeksiyonu başlamış olur.

Ayakkabılar diyabetik ayak bakımında önemli bir unsurdur. Dikişsiz ve pamuklu çoraplar tercih etmek gerekebilir. Ayaklarınızı tahriş etmeyen deterjanlar ile temizlenmeli ve günlük olarak değiştirilmelidir. Parmak arası terlikler ve sivri topuklu ayakkabılar giyilmemelidir. Deri ve yumuşak bez ayakkabılar giyilebilir. Ayakkabı tercih ederken büyük veya küçük ayakkabılar giyilmemesi gerekmektedir.

Ayakta yaraların oluşmasını önlemek için ayaklar günlük olarak ılık su ve sabunla yıkanmalı, ayakların ıslak kalmaması sağlanmalıdır. Kuru bir ayakta yaraların oluşması kolaydır. Bu yüzden çeşitli nemlendirici kremler kullanılabilir. Bu kremleri kullanırken parmak araları dışına sürülmesi gerekmektedir. Parmak aralarının nemli kalması mantar oluşma riskini arttırmaktadır. Ayrıca tırnak batması gibi durumlara sebebiyet vermemek için düzenli olarak tırnak bakımı yapılmalı ve kenarları kesilmelidir.

diyabetik ayak

Diyabetik Ayak Tedavisi Nasıl Yapılmaktadır?

Diyabetik ayak hastalığı ilerlemesi sonucunda ayak kesilmesi yaşanabilir. Bu durum ülser ve bazı yaraların ayak kısmını kangrene dönüştürmesiyle meydana gelir. Enfekte olan bölgenin kesilmesine ampütasyon adı verilmektedir. Genel olarak ampütasyon durumu görülmüş ise öykünün altında bir yara ve enfeksiyon unsuru yer alır. Bu sebeple şeker hastalarının ayakta oluşabilecek en ufak yaraları bile tedavi altında tutmaları ve özenli bakmaları gerekir.

Diyabetik-ayak-belirtileri

Diyabetik ayak tedavi aşamasında ilk olarak ölü dokular yaradan temizlenir. Ölü dokuların temizlenmesi çoğu zaman cerrahi bir işlem olabileceği gibi çeşitli ilaçlar vasıtası ile de bu derilerden kurtulmak mümkündür. Bu işlem ile birlikte yaraların iyileşmesi için yeni hücrelere yer açılır. Gözlem altında tutulan yaraların iyileşmesi zaman alabilir. Bazı yaraların kapanmaması gibi durumlardan vücudun başka noktalarından dokular alarak yaraların kapanması sağlanabilir. Ayrıca bu tedavi aşamalarında kök hücre tedavileri sık sık gerçekleştirilmektedir. Diyabetik ayak tedavisi için ayak bakımı ve temizliği çok önemlidir. Oluşacak ufak yaraların büyük problemler haline gelmeden iyileştirilmesi son derce önemlidir.