Mini Gastrik Bypass Ameliyatı Nedir?

Mide hacmini küçültmenin yanı sıra ince bağırsağın ilk kısmındaki emiliminin de biraz azaltıldığı obezite ve diyabet cerrahisine mini gastrik bypass ameliyatı denir. Mide uzun bir tüp haline getirilerek hacmi yaklaşık 150 cc’ ye düşürülür. İnce bağırsağın ilk kısmından belli bir mesafe atlanarak oluşturulan mide tüpüne bağlanır. Vücuda herhangi bir yabancı cisim yerleştirilmez.

Diğer gastrik bypass ameliyatlarına göre karın içindeki tek eklemin olması ve ameliyat süresinin kısa olmasından dolayı bu ismi almıştır. Bu işlemi tarif edecek diğer isimler; tek anastomoz gastrik bypass ve omega loop gastrik bypass olarak sıralanabilir.

Ameliyatla birlikte sindirim sisteminin emilim kapasitesi bir miktar azalır, hayatı etkilemeyecek düzeyde bu nedenle ameliyattan sonra ömür boyu multivitaminler alınmalıdır. Multivitaminlerin zarar vermediği bilinir ve genellikle ameliyat olmamış kişiler tarafından kullanılır. Diğer obezite ameliyatlarında olduğu gibi, midenin üst kısmında bulunan ve fundus adı verilen üst kısmında olan “ghrelin” adlı hormonunun azaltılması sağlanır.

Mini gastrik bypass ameliyatı daha çok tercih edilen ve oldukça makul bir başarı/konfor profiline sahip bir ameliyat olmasının ana nedenlerinden biri, diğer birçok ameliyata kıyasla ek hastalıklar; yani tip 2 diyabet hastalığı, yüksek tansiyon, yüksek kolesterol, uyku apnesi gibi hastalıklar üzerinde güçlü etkisi vardır.

Mini Gastrik Bypass Ameliyatının Avantajları Nelerdir?

• Bu operasyondan sonra emilim oranı daha düşüktür.
  • Hastanın midesinden herhangi bir parça alınmadığından dolayı eski haline dönebilme ihtimali vardır.
  • Tip2 Diyabet ve diğer hastalıklara karşı daha net ve kalıcı çözüm üretir.
  • Teknik olarak RNY Gastrik Bypass ameliyatından daha kolay uygulanır.
  • Tekrar kilo alma ihtimali çok daha düşüktür.
  • Ameliyattan sonra zorunlu olarak sıvı ile beslenme süreci yoktur.

mini gastrik bypass ameliyatı

Mini Gastrik Bypass Ameliyatlarının Riskler Nelerdir?

Mini gastrik bypass ameliyatlarında midenin büyük bir kısmı pasif olarak oluşturulur ancak bu kısmın vücuttan ayrılması mümkün değildir. Yani ameliyat sırasında hiçbir organ kesilip alınmaz, atıl olarak karın içinde tutulur. Bu bakımdan mini gastrik bypass ameliyatlarından sonra eski haline dönmek mümkündür. Mini gastrik bypass ameliyatında görülebilecek riskler şu şekilde sıralanabilir;

• Safra Reflüsü: Bu riski azaltmak için bağırsağın safra salgılarını taşıyan kısmı yukarıdan aşağıya bağlanır, böylece safra akışı mideden geçmeden ince bağırsakta tutulur.
  • Mide Ülseri: Bu nadir durumu sık endoskopik muayeneler takip
  • Dumping Sendromu: Karbonhidrat içeren besinlerden kaçınılmalıdır.

Mini Gastrik Bypass Nasıl Uygulanır?

Hem mide hacmini azaltmak hem de besinlerin bağırsaklardan emilimini engellemek amacıyla yapılan mini gastrik bypass ameliyatı aşamalarını şu şekilde sıralayabiliriz;

• Karın üzerinde 5-6’cm’lik kesiler yapılır ve bu kesilerden karın içine trokar adı verilen aletler yerleştirilir. Bu anlamda öncelikle belirtmek gerekir ki müdahale sırasında kullanılan kamera ve cerrahi aletlerin karın içine sokulan trokar olarak bilinen aletlerin geçişine imkan verecek ince ve uzun yapıda olması gerekmektedir.
  • Midenin giriş kısmında küçük bir mide tüpü oluşturur ve bu kısım midenin geri kalanından tamamen ayrılır. İşlem sonrasında hastanın kullanacağı asıl mide, küçük bir tüp şeklini alan bu yeni parçası olacaktır.
  • Ayrılan midenin çoğu karında kalır ve sıvı salgılamaya devam Ameliyat sırasında oluşan ve bir sonraki işlemde kullanılacak olan ince mide ile ince bağırsak arasındaki bağlantı yapılır. Bu nedenle, alınan yiyecekler bağırsaklardan geçecektir. Bu ameli, operasyonların ikinci bölümünü oluşturur.
  • Ameliyat sırasında küçük mide ile ince bağırsak arasında bir bağlantı oluşturulduğunda, ince bağırsağın başlangıcındaki iki metrelik kısım atlanır ve mideye bağlantı, ince bağırsağın ortasına yakın bir bölgeden yapılır.

mini gastrik bypass ameliyatı

Ameliyat Sonrası İyileşme Süreci Nasıldır?

Anestezi uygulanmış bir hastanın mini gastrik bypass ameliyatı sonrası sersem ve uykulu hissetmesi normaldir. Hasta ameliyattan ortalama 6 saat sonra bir hemşire yardımıyla yavaş yavaş kalkıp yürüyebilir. Hastalar genellikle 3. günde taburcu edilirler, taburcu olan hastaların ilk ay beslenmelerine dikkat etmeleri gerekir.

Hastaya özel hazırlanmış bir diyet takip edilerek kademeli olarak diyet değişiklikleri yapılabilir. Ameliyat sonrası ağrı ve mide bulantısını önlemek için ilaçlar verilir. Bu süreçte hastanın doktor tarafından reçete edilen tüm ilaçları alması süreci kolaylaştırmak adına önemlidir.

Mini Gastrik Bypass Ameliyatı Herkes İçin Uygun Mudur?

Tüm bariatrik cerrahisi prosedürleri tüm hastalar için aynı değildir. Bu nedenle, her hastanın ihtiyaçlarına tam olarak uyan çözümler bulmaya çalışıyoruz. Hastanın, dikkate alınması gereken kişisel geçmişi incelenir. Bunda ameliyat öncesi danışmanlık çok önemli bir rol oynamaktadır.

Burada sadece vücut kitle indeksi, beslenme alışkanlıkları, davranış ve yaşam tarzı değil, obeziteye bağlı hastalıklar da önemli rol oynuyor. Belirli bir cerrahi müdahale seçerken tüm bunlar dikkate alınır. Bazen bir hastanın sağlığı sadece bir ameliyatla tolere edilebilir ve daha sonra riskleri azaltmak için ameliyatlar düzenli aralıklarla yapılabilir.