Tip 1 ve Tip 2 Diyabet Neden Olur?

Ülkemizde ve dünyada sıkça rastlanan diyabet, halk arasında şeker hastalığı olarak bilinmektedir. Diyabet rahatsızlığı bulunan birçok hasta diyabet neden olur? Sorusunun yanıtını merak ediyor. Diyabet hastalığı, yaşam süresi ve iş gücünü olumsuz etkilemesi ve istatiksel olarak çok hızlı artış göstermesinden dolayı Dünya Sağlık Örgütü (WHO) ve Birleşmiş Milletler (BM) tarafından 2006 yılında küresel bir hastalık olarak kabul edilmiştir. Birçok araştırmacı diyabet neden olur? sorusuna genetik ve çevresel faktörlerin rol oynadığını söylemektedir.

Diyabet Neden Olur?

Diyabet günümüzde gittikçe fazla insanı etkilemektedir. Diyabet hastalığını sağlıksız ve hareketsiz bir yaşam tetiklemektedir. Diyabet, kanda dolaşan glikozun (şekerin) yüksekliği ile oluşan bir metabolizma hastalığıdır. Vücudumuzdaki tüm hücrelerin enerji kaynağı glikozdur. Yiyeceklerden alınan karbonhidrat, yağ ve proteinler, bağırsaklarda glikoz, yağ asiti, aminoasitler gibi yapı taşlarına ayrıştırılarak dolaşım sistemine geçer.

Glikozun enerji kaynağı olarak kullanılabilmesi için dolaşım sisteminden hücre içine girmesi gerekir. Pankreastan kan dolaşımına salgılanan insülin hormonu, glikozun kandan hücre içerisine girmesini sağlar. Pankreastan insülin salgılanmadığında, glikozun hücre içine girişi bozulur, kandaki glikoz düzeyi artar ve şeker hastalığı (diyabet) gelişir. Şeker hastalığının Tip 1 diyabet ve Tip 2 diyabet olarak iki türü vardır.

Tip 1 Diyabet Neden Olur?

diyabet neden olur

Tip1 diyabet, daha çok 30 yaş altı bireylerde görülür ve yaşam tarzıyla bir ilgisi yoktur. Tip 1 diyabeti bulunan hastalar tip 1 diyabet neden olur, diyabete etki eden faktörler nelerdir? sorularının yanıtıı merak etmektedir. Doğuştan gelen insülin problemleri, tip1 diyabet hastalığı olarak incelenmektedir. Tip 1 diyabet hastalığının oluşmasında yüksek oranda genetik faktörler rol oynar. Bununla birlikte viral enfeksiyon gibi bir neden, pankreasın beta hücrelerini düşman olarak tanır ve saldırı oluşturur. Bir süre sonra pankreas insülin üretemez hale gelir. Yani diyabetin ortaya çıkmasında en önemli problem pankreastır.

• Tip 1 diyabet gelişme riski daha fazla olan kişiler,
  • Birinci derece yakın akrabalarda tip 1 diyabet olanlar,
  • Tip 2 diyabetli yakını olanlar,
  • Gebe olan kişilerde de tip 1 diyabet hastalığı ortaya çıkabilir.

Diyabet Neden Olur

Tip 2 Diyabet Neden Olur?

Tip 2 diyabet ise daha günümüzde tip 1 diyabete göre daha yaygındır ve büyük oranda yaşam tarzıyla alakalıdır. Öte yandan ailede tip 2 diyabeti olan biri varsa yakalanma olasılığı yüksektir. Vücutta insülinin etkin olarak kullanılmadığı durumlarda meydana gelir. Herkeste diyabet teşhis edilebilir. Ancak daha riskli kişileri şöyle sıralayabiliriz;

• Ailede diyabet öyküsünün bulunması,
  • Aşırı kilo,
  • Hareketsiz yaşam,
  • Stres,
  • İlerleyen yaş,
  • Hamilelik sürecinde hamilelik şekeri,
  • Normalden daha kilolu bebek dünyaya getirme gibi durumlar tip 2 diyabet neden olur ? sorusunun yanıtı içerisinde yer almaktadır.

Diyabet Neden Olur

Şeker Hastalığı Belirtileri Nelerdir?

Tüm hücreleri ve dokuları etkileyen diyabet hastalığı, düzenli tıbbı bakımı gerekli kılmaktadır. Tip 1 şeker hastalığı ve tip 2 şeker hastalığı birçok semptom göstermektedir.  Hastalar diyabet neden olur sorusunun yanı sıra hangi belirtiler ile ortaya çıktığını da merak etmektedir. Tip 1 şeker hastalığı belirtileri arasında; bulantı, halsizlik, karın ağrısı, dalgınlık, geceleri sık idrara gitme, ciltte kuruluk gibi semptomlar gösterir. Tip 2 şeker hastalığı belirtileri arasında ise iştah durumunun iyi olmasına rağmen kilo kaybının olması, bazı durumlarda görme bozukluğu yaşanması, cilt yaralarının geç iyileşmesi, kaşıntı gibi belirtiler bulunur.