Tip 2 Diyabet Hastalığı Nedir?

Aşırı yüksek kan şekerine neden olan kronik tip 2 diyabet hastalığı, yaşam boyu kişinin peşini bırakmayan bir hastalıktır. Tip 2 diyabet, kalp hastalığı da dahil olmak üzere birçok ciddi sağlık sorununa neden olabilir. Kişi hemen tedavi edilmezse organ kaybı ve körlük gibi sorunlar ortaya çıkabilir. Şeker hastalığının gelişimi uzun bir süre devam eder ve başlangıçta çok fazla belirti olmayabilir.

Hastalık ilerlemeden erkenden teşhis edildiğinde önleyici tedbirler ve yaşam tarzı değişiklikleri ile önlem alınabilir. Düzenli egzersiz yapmak ve sağlıklı beslenmek şeker hastalığından korunmak için oldukça önemli bir yere sahiptir.

Tip 2 Diyabet Belirtileri Nelerdir?

Tip 2 diyabet hastalığı belirtileri 3 ayrı başlık altında incelenebilir.

Hastalığın ilk başlarında oluşan kan şekeri düşüklüğü belirtileri:

• Açlık hissi,
  • Titreme,
  • Soğuk ve nemli cilt,
  • Terleme,
  • Dudakta ve dilde solukluk,
  • Çarpıntı,
  • Huzursuzluk,

Orta derecede kan şekeri düşüklüğü belirtileri

• Baş ağrısı,
  • Halsizlik,
  • Karın ağrısı,
  • Bulanık görme,
  • Uyuşukluk,
  • Konuşma güçlüğü,
  • Nabız artışı,
  • Sinirlilik,
  • Solukluk,
  • Terleme,
  • Dikkat bozuklukları,

Tip 2 diyabet hastalığı ileri derecede kan şekeri düşüklüğü belirtileri:

• Şuur kaybı,
  • Kasılmalar,
  • Koma gibi durumlar görülebilir.

Tip 2 diyabet hastalığı

Tip 2 Diyabet Hastalığı Nedenleri Nelerdir?

Yaygın olarak görülen tip 2 diyabet hastalığı, tip 1 diyabet hastalarına göre daha ileri yaşlarda ortaya çıkmaktadır. Tip 2 diyabetli kişilerin genetik faktörleri diyabet gelişiminde önemli rol oynar.

Genetik faktörlerin yanı sıra tip 2 diyabet hastalarının yaşam beklentisine baktığımızda karbonhidrat ve şekere dayalı bir beslenme nedeniyle sıklıkla yağlanmayı görüyoruz. Kilo alımıyla oluşan yağ tabakalarının salgıladığı bazı hormonlar pankreasınızdaki beta hücrelerini baskılamakta ve sayılarını azaltarak yeterli olan insülinin salgılanmasına engel olur. Bu işlemin sonucunda yağlanma nedeniyle pankreasınız kanınızda daha fazla şeker üretmeye zorlanır ve bu fazla şeker birbirini etkilemeye devam eden kilo alımına neden olur.

Tip 2 diyabet hastalığının nedenleri arasında hareketsiz yaşam ve psikolojik stres yer alır. Hasta düzenli egzersiz yapmıyorsa ve kilo almaktan kendini alamıyorsa bu hastalığa yakalanması çok kolaydır. Psikolojik olarak yıpranmış bireylerde hastalık belirtilerinin ortaya çıkacağı görülür.

Tip 2 Diyabet Hastalığı Korunmak İçin Yapılması Gerekenler Nelerdir?

Tip 2 diyabet hastalığından korunmak için öncelikle kişinin hayat tarzını değiştirmesi gerekir. Fazla kilolardan kurtulmak için obezite gibi durumların var olmamış olması gerekir. Verilen ilaç ve insülin tedavi yönteminin gerektiği şekilde uygulanması gerekmektedir.

Tedavi aşamasında ve bu hastalığa yakalanmamak için beslenme programı ve besin seçimleri kişi üzerinde önemli rol oynamaktadır. Doymuş ve yüksek yağ içerikli hayvansal süt ürünleri, yağlı etlerden kaçınılmalıdır. Margarin gibi işlenmiş gıdalardaki trans yağların tüketilmemesi gereklidir. Yumurta ve kabuklu deniz ürünleri, sakatat gibi gıdaların günlük kolesterol oranlarına dikkat edilmesi gerekmektedir. Aynı zamanda gıdalardaki tuz oranı minimuma indirilmesi gerekmektedir. Tuz tüketim oranı böbreklerdeki glukoz emiliminde önemli rol oynamaktadır.

Tip 2 diyabet hastalığı

Risk Faktörleri Nelerdir?

Tip 2 diyabet hastalığı risk faktörleri şu şekilde sıralanabilir:

• 40 yaşının üzerinde olunması,
  • Yakın bir ailede (anne, baba, erkek veya kız kardeş) şeker hastalığı varsa
  • Fazla kilolu veya obezseniz,
  • Kalp krizi veya inme gibi kalp damar hastalığınız varsa,
  • Kilolu ve polikistik over sendromu olan bir kadınsanız,
  • Hamilelikten sonra diyabet hastası olduysanız veya 4,5 kilonun üzerinde bebek doğurduysanız,
  • Depresyon, şizofreni veya bipolar bozukluğu gibi hastalığınız varsa,
  • Glukoz toleransınız bozuk olduğu veya açlık gliseminiz olduğu söylendiyse tip 2 diyabet hastası ihtimaliniz yüksektir.

Tip 2 Diyabette Nasıl Tanı Konur?

Diyabetli kişilerin yaklaşık %90’ı tip 2 diyabetlidir. Genetik ve çevresel faktörlere bağlı olarak gelişen tip 2 diyabet, vücutta insülin direncinin gelişmesi nedeniyle ortaya çıkar.

Pankreasın salgıladığı insülin hormonunun normal seyrini takip edememesi ve kişilerde insülin direncinin neden olduğu hastalıkların erken teşhisi çok önemlidir.

Tip 2 diyabet, vücut ileri bir aşamaya geldiğinde belirtiler göstermeye başlar. Bu çok nadir görülen erken belirtileri olan bir hastalıktır.

Tip 2 diyabetten korunmak için kilonuza dikkat etmeniz gerekiyor. Sağlıklı beslenmeli, egzersiz yapmalı ve size verilen hapları veya insülin tedavilerini disiplinli bir şekilde takip etmelisiniz.

Açlık kan şekeri ölçümünüz 126mg/dl’nin üzerindeyse, oral glikoz tolerans testiniz ve herhangi bir zamanda kan şekeriniz 200mg/dl’nin üzerindeyse size tip 2 diyabet hastalığı teşhisi konur.

tip 2 diyabet hastalığıTip 2 Diyabet Nasıl Tedavi Edilir?

Günümüzde tip 2 diyabet hastalığı tedavi edilebilmektedir. İlaç tedavisi ile başlayan süreç başarı ile sonuçlanmazsa metabolik cerrahi devreye girer. Metabolik cerrahide amaç, ince bağırsağa yapılan bazı cerrahi müdahalelerle kişinin midesindeki bir bölgenin çıkarılması ve hormonal değişikliklerin ve insülin seviyelerinin korunması amaçlanır.

Beslenme alışkanlıklarında değişiklik yapmak, tip 2 diyabet için geçici veya kalıcı bir çözüm olabilir. Şeker hastalığı olan kişiler şekerden uzak durmalı ve meyvelerde şeker yenmesi önerilmemektedir. Şeker hastaları, serada yetiştirilen sebzeler yerine ekmek ve buğday ürünlerinden uzak durmalı, sağlıksız yağları tüketmeli, işlenmiş gıdalardan uzak durmalı, doğal ortamlarında yetiştirilen ve mevsiminde pazarlanan meyveleri yemeye çalışmalıdır.