Tip 2 Diyabet ve İnsülin Tedavisi

Vücudumuzun şeker kullanma şeklini bozması ile bilinen tip 2 diyabet hastalığı günümüzde özellikle 40 yaş ve üzeri kişilerde sıklıkla görülen bir rahatsızlıktır. Hastalığın fark edilmesi durumunda vakit kaybedilmeden tedavi sürecinin başlatılması gerekmektedir. Tip 2 diyabet ve insülin tedavisi için tedaviyi yapacak kişinin gerekli bilgi ve beceriye sahip olması oldukça önemlidir.

Tip 2 Diyabet Nedir?

Diyabet hastalarının %90’ı tip 2 diyabet türünü oluşturmaktadır. Ülkemizde oldukça yaygın görülen bu rahatsızlık, vücuttaki hücrelerin kandaki şeker düzeyini belirleyen insülin hormonuna karşı duyarsızlaşması sonucu oluşmaktadır. Hastalık genellikle hiç belirti vermez, tanısı tesadüfen konur. Tip 2 diyabet hastalığı ilerlediği durumda çeşitli organ ve damar hasarına sebebiyet verebilir.

Tip 2 Diyabet ve İnsülin Tedavisi

Hastaya yapılan testler sonrasında tip 2 diyabet tanısı konulması ardından tedavi süreci başlamaktadır. Tip 2 diyabet insülin tedavisi günümüzde yaygın olarak yapılmaktadır. Hastaya uygulanılacak tedavi seçenekleri genellikle şu şekildedir; diyabete bağlı olarak uygun bir diyet programının hazırlanması, hastanın boy – kilo ve yaşam tarzına göre egzersiz planının oluşturulması, insülin tedavisinin yapılmasıdır. Medikal tedavilerin hastaya yeterli gelmediği durumlarda hekimin gerekli görmesi durumunda cerrahi tedavi gerçekleştirilir.

İnsülin Çeşitleri Nelerdir?

İnsülin tedavisi, tip 1 diyabette olduğu gibi tip 2 diyabette de kan şekeri seviyenizi kontrol etmeye yardımcı olur. İnsülin tedavisinde temel amaç vücudun kan şekeri düzeyini normal düzeye getirmektir. Vücut içerisinde emilimi oldukça çabuk gerçekleşir. Bu sebepten ötürü öğünden 5-15 dakika kadar öncesinde alınması gerekmektedir. Kan şekeri düzeyi hafif ve normale yakın hastaların öğün sırasında alabilmeleri mümkündür. İnsülin tedavisinde hastaya uygulanılacak insülin çeşitleri bulunmaktadır. Bunlar; hızlı ve etkili insülinler, kısa ve etkili insülinler, orta etkili insülinlerdir.

Tip 2 diyabet insülin tedavisi için kullanılan insülin ilacı karbonhidrat düzeyine göre belirli durumlarda öğün sonrasında yapılabilir. Bu durum ne kadar besin alınabileceği belirli olunmayan durumlarda gerçekleştirilir. Çocuk hastalarda sıklıkla bu yöntem uygulanmaktadır. Bu insülin türü hızlı ve etkili insülin olarak bilinmektedir.

Kısa ve etkili insülinler öğün öncesinde alınmaktadır. Çözünme işlemi gerçekleştiği için emilimi zaman almaktadır. Öğünden 30 dakika kadar önce enjekte edilmektedirler. Daha erken uygulanması durumunda vücut hipoglisemi riski ile karşılaşabilir. Bekleme süresi ise maksimum 45 dakika olmalıdır. Bir diğer insülin çeşidi ise orta etkili insülinlerdir. Öğünle ilişkili olarak çalışmazlar fakat yine öğünlerden 30 ile 45 dakika önce alınması tercih edilir. Etkili insülinler günün her saati uygulanabilir. Ancak her gün aynı saat aralıklarında yapılması gerekmektedir.

Tip 2 Diyabet Ve İnsülin Tedavisi

İnsülin Tedavi Araçları Nelerdir?

İnsülin tedavisinde uygulanabilecek 3 tip tedavi aracı bulunmaktadır. İnsülin enjektörü, insülin kalemi ve insülin pompası olarak adlandırılmaktadırlar. Tip 2 diyabet ve insülin tedavisi araçları içerisinde yer alan insülin kalemleri; taşıması kolay ve uygulaması kolaydır. Doz ayarlama olasılıkları oldukça kolaydır ve hata payını en aza indirgemektedir. Bu yöntemi kullanmadan önce kişinin eğitim alması önerilmektedir. Kalem ve üzerine takılan iğne tek kullanımlık ve kişiye özeldir. İnsülin kalem iğneleri çeşitli boyutlarda bulunur. Bu sınıflandırma kişinin vücut yapısı ile alakalı olarak gerekli iğne boyutu olarak belirlenir.

İnsülin pompaları ise cilt alt dokusuna düşük hızda enjekte edilen bilgisayarlı küçük bir alettir. Bu yöntem kullanılırken hızlı analog insülinler kullanılır. Bazen ihtiyaçlara göre alınan besin miktarına uygun olarak deri altına enjekte edilir. Kişi bu işlemi uygulamadan önce gerekli eğitimlerden geçirilmektedir. Vücut içerisinde alınan karbonhidrat hesaplaması ciddi önem taşır. Gerekli şekilde uygulandığında oldukça başarılı sonuçlar verir.

İnsülin Uygulamasında Bölgesel Faktörler

İnsülin ilaçları üst kol, kalça, karın ve uyluk gibi farklı bölgelerden alınabilmektedir. Hızlı bir emilim gerçekleşmesi istenmesi durumunda karın bölgesi tercih edilir. Devamlı olarak aynı bölgeye işlem uygulanması durumunda çeşitli problemler yaşanmaktadır. Bu durumun önüne geçilebilmesi için çeşitli düzende rotasyonlar yapılmaktadır. Haftalık uygulanan insülin işlemlerinde aynı bölgeye işlem yapılabilir. Fakat bir parmak boşluk bırakılması önerilmektedir.

Tip 2 Diyabet İnsülin Tedavisi Yan Etkileri Nelerdir?

İnsülin tedavisinde kaybedilen yağ dokusu tekrardan kazanılabilir. Kişide su, tuz tutulumu ve glikoz miktarının artması karşısında kilo artışı görülebilir. tip 2 diyabet insülin tedavisi doğru uygulanmalıdır. Yanlış kullanımlarda kanama, sızma ve ağrı yapma gibi durumlar görülmektedir. İğnenin 5-10 saniye kadar cilt altında bekletilme durumu olası sızıntıyı engeller. İnsülin işlemi uygulanması sırasında çeşitli lokal ağrılar görülebilir.