Transit Bipartisyon Ameliyatı

Diyabet cerrahisi olarak da bilinen transit bipartisyon ameliyatı, başarılı sonuçları ile dikkat çeken metabolik cerrahi türlerinden biridir. Transit bipartisyon kapsamında, ilk olarak mideyi bir tüp haline getiren ve ardından besin emilimini değiştirmek için bağırsaklarda fiziksel değişiklikler yapan iki aşamalı bir operasyondur.

Transit bipartisyon ameliyatı avantajları; midenin doğal sindirim yolunun korunması, besin emiliminin azalmaması, hastanın yaşam boyu vitamin ve mineral kullanmasına gerek olmaması, ameliyattan sonra kurallara uyulduğu taktirde hem kilo verilmesi hem de tip 2 diyabet hastalığının remisyona uğramasıdır. Bu ameliyatın başarı oranı oldukça yüksek olmasına rağmen doğru hasta seçimi ve cerrahların deneyimli olması önemlidir.

Transit Bipartisyon Ameliyatı Nedir, Kimlere Yapılır?

Obezite ve tip 2 diyabet sorunu olan hastaları tedavi etmek için 2006 yılından bu yana kullanılan metabolik cerrahi tipine transit bipartisyon denir. Genel anestezi altında ortalama 4 ila 6 saatte yapılan şeker ameliyatı sonrası mide hacmi küçülür. Ameliyatın bu aşamasında hasta çok az yemek yese bile hastanın çabuk doyması garantilenir ve iştahı azalır. Ameliyatın ikinci aşamasında bağırsağın son kısmı kasılan mideye, bağırsağın kesilen mideye bağlı olan kısmı da bağırsağın son kısmına birleştirilir. Mide kapasitesi ve bağırsak anatomisindeki bu değişiklikler ile hastalar kendi insülinlerini kullanmaya başlayabilir, kan şekerini düşürürken hızlı bir şekilde kilo verebilirler. Transit bipartisyon ameliyatı;

• Kişinin genel sağlık durumunun anestezi ve ameliyata uygun olması,
  • Kişiye ameliyatı engelleyen herhangi bir tıbbi durum teşhisi konmamış,
  • Vücut kitle indeksi 30’un üzerinde olup, tip 2 diyabet hastalığı yaşayan,
  • Tip 2 diyabet ve eşlik eden obezite nedeniyle sağlığı bozulan,
  • 18-65 yaş arası,
  • Operasyonla ilgili gerçekçi beklentilere sahip olan ve post operatif dönemin gerekliliklerinin farkında olan hastalara uygulanabilir.

transit-bipartisyon-ameliyati

Transit Bipartisyon Ameliyatı Nasıl Yapılır?

Transit bipartisyon, genel anestezi altında kapalı teknikle yapılan bir işlemdir. Karın bölgesinden yapılan 4-5 mm’lik bir kesi ile yapılır. İşlem mide ve bağırsakları içeren iki temel aşamadan oluşur.

İlk aşamada mide, tüp mide ameliyatına göre yapı olarak biraz daha geniş olan ince bir tüp haline getirilir ve midenin kesilen daha geniş kısmı vücuttan çıkarılmaz. İkinci aşamada, bağırsağın ön ve orta kısımları sondan ayrılır; ince bağırsağın son 250 cm’lik kısmı ileum denilen, yeni oluşan mideye katılan insülin salgısının gerçekleştiği kısım birleştirilir. Son olarak ince bağırsağın boşta kalan mideye bağlı olan ilk ve orta bölümü; ince bağırsağın son 150 cm’lik kısmı ile birleşir.

Tip 2 Diyabet Hastalığı Hakkında

Tip 2 diyabet, vücudun insülini düzgün kullanamamasına ve kan şekerini yükseltmesine neden olan, dünyada en sık görülen kronik hastalıklardan biridir. Son yıllarda yetişkinlerde de görülen hastalık, çocukluk çağı obezitesi görülme sıklığının artmasıyla daha erken yaştaki insanları da etkilemeye başladı. Tip 2 diyabet kontrolsüz bırakılırsa kalbe, kan damarlarına, gözlere, böbreklere, sinirlere, cilde, işitmeye ve beyne zarar vererek yaşamı tehdit edebilir. Obezite, tip 2 diyabet hastalığının gelişimi için çok ciddi bir risk faktörüdür.

Transit Bipartisyon Ameliyatı Kaç Saat Sürer?

Transit bipartisyon ameliyatı ortalama 4-6 saat arası sürmektedir. Hastaların ortalama 4 gün hastanede kalması beklenir. Bu süreç içerisinde genel sağlık kontrolüne ek olarak kaçak testi yapılır ve herhangi bir sorun tespit edilmezse tahliye işlemine geçilir.

Transit Bipartisyon Ameliyatının Riskleri Nelerdir?

Her ameliyatta olduğu gibi bu ameliyatın da belirli riskler taşıdığı bilinmektedir. Metabolik cerrahinin riskleri hastanın kilosu, kronik hastalığı, yaşı gibi değişkenlere bağlı olarak değişse de hem kapsamlı bir muayene hem de hastanın transit bipartisyon ameliyatı öncesi dikkat edilecek hususlara uyum sağlaması riskleri azaltmada etkilidir. Transit bipartisyon sonrası görülebilecek riskler şu şekilde sıralanabilir; kanama, enfeksiyon, bağırsak tıkanıklığı, emboli, sızıntı.

transit-bipartisyon-ameliyatı

Ameliyattan Sonra Nelere Dikkat Edilmelidir?

Şeker hastalığı ameliyatından sonra hastanın hayatı yeni ve radikal değişikliklerin olacağı bir dönüşüm geçirmeye başlar. Hastalar erken dönemde erken istirahat etmeli, önerilen beslenme programını takip etmeli ve önerilen yoğunlukta basit egzersize yavaştan başlamalıdır.

Yaranın iyileşmesine engel olan sigara ve alkol gibi bağımlılık etkisi yaratan maddeleri bırakmak önemlidir. Rutin kontroller ve kan değerlerinin yakından takip edilmesi bu sürecin gereksinimlerinin bir parçası olarak gözden kaçırılmamalıdır. Ameliyat sonrası prosedürün düzenlemelerine uyum, operasyonun başarısını ve hastanın sağlık durumunun iyileşme hızını etkiler.