Bariatrik Cerrahi Nedir?

Kilo vermek ve metabolik hastalıkların (şeker hastalığı gibi) kontrol altına almak için uygulanan cerrahi bir yöntemlerden birine bariatrik cerrahi adı verilmiştir. Bu ameliyatlar karaciğer nakli gibi yaşamı uzatan ve hayat kurtaran müdahaleler olarak değerlendirilmelidir. Bu nedenle bu ameliyatların olası yan etkileri, komplikasyonları ve riskleri bu anlamda kaleme alınmalı ve tartışılmalıdır.

Bariatrik cerrahi; Bir kişinin anında alabileceği besin miktarını sınırlamayı, alınan gıdanın sindirile bilirliğini azaltmayı veya her iki durumu birlikte oluşturmayı amaçlayan cerrahi yöntemlerdir. Tam kapsamlı bir tedavi programı ile birlikte obezite cerrahi, uzun süreli kilo kaybı için etkili bir yardımcı olabilir ve yaşam kalitenizi artırabilir.

Bariyatrik cerrahisinin tip 2 diyabet, yüksek tansiyon ve kalp hastalığı gibi obezite ile ilişkili hastalıkları tersine çevirdiği gösterilmiştir. Genellikle, kilosu düzelmiş kişiler obezite hastalığı tedavi etmek için daha az ilaç kullanmaya başlarlar. Seçilen yöntem ne olursa olsun, obezite cerrahinin bir “araç” olduğunu unutmamak önemlidir. Başarılı kilo kaybı aynı zamanda diyet, egzersiz ve yaşam tarzı değişiklikleri gibi önemli etkenlere de dayanır.

bariatrik cerrahi

Bariatrik Cerrahi Nasıl Uygulanır?

Obezite cerrahisi ameliyatlarının genel amacı alınan besinleri sınırlandırarak veya besinlerin emilim oranlarını azaltarak kilo verilmesini sağlayan bir yöntemdir. Bu yöntem sayesinde mide ve sindirim sisteminde çeşitli değişiklikler uygulanabilmektedir.

Bariatrik yöntemler kendi içlerinde farklılık göstermektedir. Bazı operasyonlar midenin küçülmesini sağlar, besin alınımı azaltılıp erken doygunluk oranı gerçekleşir. Bazı operasyonlar ise hem mide aynı zamanda ince bağırsaklara yapılan işlemler ile sindirim sistemi besin emilimi ve kalori alımını düşürür. Bu yöntemler arasında hem emilimi azaltılan hem de kısıtlayıcı mide unsurları gerçekleştirilmektedir.

Bariatrik Cerrahi Yöntemleri Nelerdir?

Mide hacmini küçültmek amacıyla yapılan bariatrik cerrahi işlemlerinde küçük kesiler yapılarak uygulanan bariatrik yöntemler laparoskopik olarak yapılır ve hasta açık ameliyata göre daha düşük riskli bir işlemle daha rahat bir şekilde iyileşir.

• Tüp Mide Ameliyatı (Gastrik Sleeve): Bariatrik cerrahi uygulamaları içerisinde en çok kullanılan yöntemdir. Mide hacmi küçültülerek hastanın doygunluk hissiyatını maksimum seviyede yükseltir. Küçülen mide yapısı sayesinde kişinin doyma hissi en erken düzeyde gerçekleşmiş olur. Kapalı yöntem ile gerçekleştirilen bu ameliyat sayesinde iyileşme süresi diğer yöntemlere göre daha kısadır. Bu yöntem sayesinde hastaların 6 ay ile 12 ay içerisinde kilolarının %60  oranında azaldığı görülmektedir.
  • Gastrik Bypass Ameliyatı: Bariatrik cerrahinin bu yöntemi tüp mide ameliyatından farkı ince bağırsağın yapısının değiştirilmesidir. İnce bağırsak emiliminin engellendiği bu yöntem ile tüp mide ameliyatından daha fazla oranla vitamin ve mineral eksikliği yaşanmaktadır. Bu yöntem genelde tip 2 diyabet hastalığı ön planda olan kişiler için kullanılmaktadır. Obezite tedavisi için ilk seçilen yöntem tüp mide ameliyatıdır. Tüp mide ameliyatı yeterli olmadığı durumlarda Gastrik bypass ameliyatı gerçekleşebilir. Yine kapalı yöntem ile gerçekleşen bu ameliyat nadir durumlarda açık olarak gerçekleştirilebilir.
  • Mide Balonu (İntra-gastrik Balon Uygulaması): Bu cerrahi yöntemde ise amaç mideye yerleştirilen ve tokluk hissi uyandıran ayarlanabilir bir balon kullanarak mide hacmini azaltarak hastanın yemek yeme kabiliyetini azaltmaktır. Endoskopik olarak yapılarak genel anestezi gerektirmez ve 15-20 dakikada tamamlanır.

Bariatrik Operasyonu Sonrası Beslenme

bariatrik cerrahiOperasyon sonrasında kişilere belirli diyet ve egzersiz koşulları sunulmaktadır. Bu unsurları yerine getirmeyecek hastalara operasyonlar uygulanmamaktadır. Diyet ve egzersiz kurallarına uyulmaması kişinin sağlığını ciddi oranda risk altına alacaktır. Gerekli programa sadık kalan hastalar risk unsurlarını büyük oranda ortadan kaldırmış olacaktır.

Bariatrik Cerrahi Kimlere Uygulanmaz?

Aşağıdaki durumlarda bariatrik cerrahi önerilmez:

• Crohn hastalarına,
  • Portal hipertansiyon olan kişilere,
  • Kanser hastalarına,
  • Tedavi edilmemiş obezite ile ilişkili endokrin hastalığı olan kişilere,
  • Tedavi edilmemiş bir yeme bozukluğunu olan kişilere,
  • Majör depresyon veya psikoz bulunan kişilerde,
  • Ciddi koagulopati varlığı,
  • Anesteziyi ekarte edecek kadar ciddi kalp hastalığı olanlara,
  • Alkol veya madde bağımlılığı olan kişilere,
  • Yaşam boyu vitamin replasmanı veya kalori kısıtlı diyet gibi diyet önerilerine uyulmaması,
  • Gebe olmak veya 12-18 ay içinde gebe olmayı planlayan kişilere,
  • Şiddetli gastroozofagiyal reflü hastalığı olanlara,
  • 18 yaş altı veya 65 yaş üstü hastalara uygulanması doğru değildir.
Obezite Cerrahi Zararları ve Yan Etkileri Nelerdir?
  • Kan pıhtısı,
  • Kanama,
  • İshal,
  • Enfeksiyon,
  • Karın boşluğuna gıda sızması,
  • Bağırsak tıkanıklığı,
  • Malnütrisyon,
  • Yetersiz beslenme,
  • Safra taşı oluşumu gibi durumlar örnek olarak verilebilir.