Diyabet ve Karaciğere Etkileri

Karaciğer, vücut yapısının önemli organlarından bir tanesidir. Kanın toksik maddelerden temizlenmesinde önemli rol oynar. Diyabet ve obezite gibi hastalıkların etkisiyle karaciğer işleyişi hasar almaktadır. Diyabet ve karaciğere etkileri pek çok kişi tarafından sıklıkla sorulan bir konudur. Yağlanma ve enfeksiyon oluşumu gibi bulgular diyabet nedeniyle oluştuğu bilinir. Bunların yanı sıra kişide karaciğer kanseri görülebilme olasılığı vardır.

Diyabetin yan hastalıklara sebep olduğu durumlar oldukça fazladır. Bu tarz durumların meydana gelmemesi için kişilerin kan şekeri kontrollerini düzenli yapmaları oldukça önemlidir. Ek olarak uzman hekim tarafından verilen diyet ve egzersiz kurallarına eksiksiz bir şekilde uymaları gerekmektedir. Karaciğer ve diyabet hastalıkları kişiler üzerinde benzer sonuçlar doğurabilir.

Birbirlerini tetiklemekte olan karaciğer yağlanması ve diyabet sonrasında benzer etkiler meydana gelebilir. Tip 2 diyabet hastalarında karaciğerde yağlanma riski %70’dir. Karaciğer yağlanması sonucunda ise insülin direncine etkileri bulunmaktadır. Diyabet ve karaciğer rahatsızlıklarına yönelik olarak birbiriyle bağlantılı uygulamalarla iyileşme sağlanır.

Yağlı Karaciğer Hastalığı Nedir?

Diyabet ile yakından ilişkili olan yağlı karaciğer hastalığı hepatositler sayesinde hücrelerde yağ depolanmaktadır. Alkol oranlı veya alkolün neden olmadığı karaciğer hastalıkları birbirinden ayrılmaktadır. Yağlı karaciğer hastalığında iltihap olasılığı olması halinde ciddi sonuçlar görünebilmektedir. Kişilerin alkollü ya da alkolsüz beslenme şekline göre karaciğer yağlanması oluşur.

Aynı zamanda hamileliğe bağlı sebeplerden ötürü yağlı karaciğer rahatsızlığı gelişebilir. Hastadan hastaya değişkenlik gösteren dört farklı derecelendirmeye sahiptir. Yağlanmanın ileri boyutlarında, karaciğerde bulunan yumuşak doku zarar görerek inflamasyona neden olabilir. Erken dönemde teşhis edilemediği durumlarda siroz hastalığı görülmektedir. Ayrıca karaciğer kanseri gibi ciddi problemleri de meydana getirebilmektedir.

Yağlı Karaciğer Hastalıkları Belirtileri

Yağlı karaciğer belirtileri erken dönemde genellikle hissedilmeyebilir. Kişinin gün içerisindeki aktiviteleri olumsuz yönde etkilemez. Ancak karaciğerdeki yağlanma oranına bağlı olarak hastanın şikayetleri artış gösterir. Sürekli yorgunluk, sağ tarafta yatarken rahatsızlık yaşama, koyu renkli idrar durumu, konsantrasyonda güçlükler gibi belirtiler söz konusudur.

Diyabet aşırı alkol, stabil yaşam tarzı, ilaçlar, hamilelik ve yüksek yaş durumları gibi farklı nedenler sonucu karaciğer rahatsızlıkları meydana gelebilir. Enzim dengesi ve metabolizmanın işleyiş biçiminden direkt olarak etkilenebilir. Alkol kullanımı yoğun olan kişilerde karaciğer ve tip 2 diyabet hastalığı görülme olasılığı yüksektir.

Diyabet ve Karaciğere Etkileri

Diyabetin Karaciğeri Etkilediği Durumlar

Diyabet teşhisi olan kişilere bakıldığı zaman tip 2 diyabet olan hastalar da karaciğer kanseri gözükme riski yüksektir. Bu nedenle insülin direnci problemleri, vücudun insülin kullanımında sorunlar yaşaması gibi durumlarda diyabet hastalığı ortaya çıkar. Diyabet hastalıkları içerisinde %90’lık kısmını tip 2 diyabet rahatsızlığı oluşturur. Bu hastalıktan ötürü meydana gelebilecek yan rahatsızlıkların gelişmemesi için erken teşhis ve önlem alınabilmesi önemlidir. Kanser riskinin gelişmesi konusunda diyabet karaciğer kanserine öncülük eder. Ayrıca siroz hastalığı da meydana gelebilmektedir.

Yağlı Karaciğer Hastalığı Tedavisi

Alkolsüz ve alkol nedeni ile oluşan karaciğer hastalıkları konusuna değinmiştik. Alkol ile alakalı olmayan karaciğer rahatsızlıkları kişide fazla kilolar görülmekte ise kilo verilme durumu kişide karaciğer yağlanması durumunu azaltmakta öncü olabilir. Kilo verme durumu ciddi gelişmeler sağlayabilmektedir. Bu tür bir tedavi yöntemi uygulamak iltihap durumunu tersine çevirebilir.

Besin değerleri açısından dengeli ve sağlıklı beslenme düzeni, karaciğer işlevleri için olumlu yönde etki ettiği bilinir. Bu hastalıkların yanı sıra oluşabilecek kalp ve damar rahatsızlıkları bakımından kişinin uzman tarafından kontrol altında tutulması gerekmektedir. Bu aşamada alkol kullanımından uzak durulmalıdır. Alanında uzman hekimin belirtiği gerekli unsurları yerine getiren hastaların iyileşme olasılıkları oldukça yüksektir.

Karaciğer Yağlanmasında Diyabetin Etkileri

Karaciğer yağlanması yaşanan kişilerde tip 2 diyabet hastalığının var olup olmadığına bakılmaktadır. Bu iki hastalığın risk unsurları benzer nedenlerden oluşur. Öncelikle kişinin vücut kitle indeksi değerleri kaydedilerek detaylı sağlık taraması gerçekleştirilir. Fazla kilolardan kaynaklanan durumlarda karaciğer yağlanması görülebilmektedir. Aynı zamanda kan basıncı ölçümü yapılabilmektedir. Hastane ortamında gerçekleştirilen tetkiklerde kandaki şeker seviyesi başta olmak üzere çeşitli değerlere bakılır.

Obezite ya da aşırı kilo sorunu olan bireylerin karaciğer sağlığını korumak için erken dönemde teşhis edilmelidir. Gerekli egzersiz ve spor yöntemlerini deneyip kilo vermekte zorluk çeken hastalar için obezite cerrahisi tedavi yöntemi uygulanabilir. Bu yöntem hakkında bilgi almak isteyen hastaların Obezite Cerrahisi Nedir? Yazımızı inceleyebilirsiniz. Obezite ve diyabet ile ilgili tüm sorularınız için bize ulaşmaktan çekinmeyiniz…