Diyabetin Beyin ve Ruh Sağlığı Faktörleri

Şeker hastalığı olarak da bilinen diyabet, vücudumuzdaki birçok yapıya zarar vermektedir. Diyabetin beyin ve ruh sağlığı faktörleri arasında şekerin ani inmesi ve çıkmasına bağlı olarak beyin ve ruh sağlığı üzerinde olumsuz etkileri oluşmaktadır. Bu etkiler kısa zaman içerisinde görülmese de uzun vadede görülebilecek etkilerdir. Diyabet hastalığı ilerledikçe hastanın hem genel sağlığı hem de beyin ve ruh sağlığı olumsuz etkilenebilir. Bu sebeple hastaların profesyonel destek alması gerekmektedir.

Diyabetin Beyin ve Ruh Sağlığı Faktörleri Nelerdir?

Diyabet hastaları, hastalığa bağlı olarak düşünme güçlüğü çekebilir. Sersemlik hissi ve bunama diyabetin en sık görülen beyin ve ruh sağlığı belirtileri arasında yer almaktadır. Ayrıca depresyon ve anksiyete bozuklukları da meydana gelebilir. Kan şekeri oranının hızlı bir şekilde yükselip inmesine oranla kişide konsantrasyon problemleri oluşmaktadır. Diyabet hastalığı nedeni ile hafıza problemlerinin yaşanması da olası bir durumdur. Bu tarz durumlarda hastaya sağlıklı beslenme ve spor gerekliliklerini yerine getirmesi önerilmektedir.

Diyabet hastaları psikolojik açıdan da çeşitli zararlar görmektedir. Yapılan araştırmalar şeker hastalığına yakalanan kişilerin psikolojik yönden olumsuz etkilendikleri gözler önüne serilmiştir. Kişilerin beslenme alışkanlıklarının değişmesi durumunda ruh hali üzerinde çeşitli etkileri olduğu bilinmektedir. Demans ve Alzheimer gibi hastalıkların görülmesinde etkili olan diyabet hastalığı öğrenme ve hafıza ile ilgili çeşitli problemleri meydana getirmektedir.

Diyabetin Beyin ve Ruh Sağlığı Faktörleri: Stres

Diyabet hastalığının neden olan bir diğer faktör strestir. Bu hastalıkta kişilerin gündelik olarak belirli zorunlulukları yerine getirme durumları bulunur. Bu zorunluluklar arasında düzenli kan testi yapmak, beslenme konusuna dikkat edilmesi ve yeterli egzersiz programı yapma gibi durumlardır. Bir diğer etkende diyabetin yol açmış olduğu yan hastalıklardır. Bu hastalıklara kapılma ihtimali kişilerde olumsuz unsurlara yol açacaktır.

Diyabetin beyin ve ruh sağlığı faktörleri arasında stresin görülmesi nedeniyle vücut fazladan kortizo üretmektedir. Kortizol ihtiyaç duyulması halinde vücuda fazladan kan şekeri pompalanmasını sağlar. Yüksek stres altında olmanız durumunda açlık hissinizin artacağı bilinmektedir. Bu durum vücudun grenil salınımı yapması ile meydana gelmektedir. Çeşitli psikolojik problemleri ve stres durumunun engellenmesi için hastanın destek alması gerekebilir. Alınan terapiler sayesinde diyabetin etki ettiği ruh sağlığı faktörleri kolay şekilde atlatılabilir.

Diyabette Anksiyete ve Depresyon Durumu

Diyabet hastalarının normal insanlara oranla depresyon ve anksiyeteye kapılmaları mümkündür. Bu durum erkeklere oranla kadınlarda daha yüksektir. Stres hormonunun kan şekeri üzerinde olumsuz etkileri olduğu için kişilerin bu durumları kontrol altında tutmaları gerekmektedir. Psikolojik etkenlerin yanı sıra kalpte ve damalarda kalıcı etkiler bırakması yönünden kan şekerinin kontrol altında tutulması son derece önemlidir.

Diyabet Hastalarında Bunama Durumu

Konsantrasyon ve unutkanlığın artması diyabetin beyin ve ruh sağlığı faktörleri arasında en sık görülen rahatsızlıklardandır. Ancak küçük unutkanlıklar bunama belirtisi değildir. Bunama belirtisi olması için kişide daha ciddi semptomların olması gerekmektedir. İlk aşamada kısa süreli olarak başlayan unutkanlığın ileri evresi kişilerin bulundukları yıl ve ay gibi unsurları çıkartamaması durumudur.

Diyabet hastalarında bu durum olası bir şekilde görülebilmektedir. Şeker hastalığına bağlı olarak kişilerde diyabet görülme olasılığı yüksektir. Diyabet ve demans unsuru kontrol edilebilmektedir. Bu durumun ortaya çıkmasındaki nedenler sigara ve alkol, kontrol edilemeyen kan şekeri, egzersiz yetersizliği ve obezite olarak bilinmektedir.

Diyabetin Beyin ve Ruh Sağlığı Faktörleri: Kaygı Oluşması

Diyabet hastası kişilerin çeşitli kaygılar da yaşanmaktadır. Bu durumların başında şekerin serotonin hormonu üretimini azaltmasından dolayı kaynaklanmaktadır. Fazla şeker yükselmesi bağırsak fonksiyonlarının bozulmasına neden olmaktadır. Mutluluk hormonu olarak adlandırılan bu horman bağırsaklar tarafından karşılanmaktadır. Beyin bu aşamada serotonin hormonu kullanma konusunda olumsuz etkilenir. B vitamini yüksek şekerin emiliminde kullanılır. Seratonin hormonu üretilebilmesi için de B vitamini gereklidir. Seratonin eksikliği yaşayan kişiler de daha fazla mutsuz olma durumu görülebilmektedir. Aynı zamanda panik, stres gibi durumlar da ortaya çıkabilir.

Diyabetin beyin ve ruh sağlığı faktörleri arasında yer alan kaygı durumu hastalığın şiddetine ve çevresel faktörlere bağlı olarak farklılık gösterebilir. Hastaların genellikle depresif belirtiler göstermeye başladığında kaygılandıkları konular; kendi yeterliliğini ve bağımsızlılığını kaybedeceği endişesi, vücudundaki organ ve bölümlerin zedeleneceği endişesi, çevresindeki ilgi ve desteğin kaybolacağı konusunda kaygıya kapılabilir. Hastaların bu kaygıları yenebilmesi için profesyonel destek almaları gerekmektedir