Diyabetin Gözlere Etkileri

Diyabet hastalığı yan hastalıklara neden olabilir. Karaciğer, kalp ve damar rahatsızlıkları ve böbrek hastalıkları gibi unsurlar meydana getirebilir. Dünya sağlık örgütü verileri incelendiğinde 350 milyon kişinin diyabet hastası olduğu görülmektedir. Diyabetin gözlere etkileri incelendiği zaman birtakım görme sorunlarına rastlanabilir. Bu durumda göz kapağı estetiği gibi operasyonlar gerekebilir.

Çift görme hali ve göz sağlığını riske sokan ileri seviyelerde rahatsızlıklar görülür. Bu durum kan şekeri seviyesinin yükselmesinden kaynaklanır. Diyabet hastalarında en sık görülen görme bozukluğu türüdür. Bu hastalığın ilerlemesi sonucunda kalıcı görme kaybı durumu görülebilmektedir.

Ayrıca diyabet kişilerde katarakt gelişimini ilerletir. Bunun yanında diyabet hastalarında göz tansiyonu ve göz kaslarında çeşitli rahatsızlıklar görülebilmektedir. Göz sinirlerinde hasarlar oluşması sonuncunda göz kayması gerçekleşebilir. Bu sebeple çift görme durumunu ortaya çıkartabilir. Diyabetin kontrol altında tutulması önemlidir. Yeterince ilerlememiş bir diyabet türü, göz hastalıklarının gerilemesinde önemli rol oynamaktadır. Diyabetik retinopati hastalığının ilerlemesi halinde olumsuz sonuçlar oluşabilir.

Diyabetik Retinopati Nedir?

Ağ tabaka hasarı olarak da bilinmektedir. Diyabete bağlı olarak görünen göz hastalıklarında en yaygın görünen türdür. Tip 1 diyabet, tip 2 diyabet hastalığına oranla daha yoğun görülmektedir. Bu hastalık, göz tutulumunu önemli ölçüde etkiler. Diyabet hastalığının ilk yıllarında görülme ihtimali düşüktür. İlerlemiş bir diyabet hastalığında 5 yıl kadar sonrasında görülebilmesi mümkündür.

Göz tutulmasının önüne geçilmesinde şeker, kan yağları gibi metabolik faktörlerinin önemi büyüktür. Bu hastalığın önüne geçilebilmesi için diyabetin kontrol altına alınması gerekmektedir. Sistemik hipertansiyon, böbrek rahatsızlıklar, kansızlık ve gebelik durumlarında bu hastalığın görülebilme olasılığı yüksektir.

Vücuttaki fazla şeker göz retinasını direkt olarak etkileyebilir. Aynı zamanda küçük damarlarda genişlemelere neden olabilir. Retina çevresinde retinal ödem oluşabilir. Görme merkezinde gelişen ödem durumuna makuna adı verilir. İlk dönemlerde yaşanan görme kayıplarından sorumludur. Uzman hekim tarafından kontrol edilmediği takdirde damar baloncuklarında patlamalar meydana gelebilir.

Diyabetin Gözlere Etkileri

Diyabete Bağlı Göz Hastalıkları Belirtileri Nelerdir?

Belirtilerin dışarıdan fark edilmemesi normal bir durumdur. Diyabet hastalarının sık sık göz kontrollerini gerçekleştirmesi gerekmektedir. Diyabeti var olan kişilerde görme işlevlerinde yetersizlik söz konusu ise ağ tabakası hastalığı seyrediyor olabilir. Kişinin görüşünde siyah noktalar, sinek uçuşması ve örümcek ağı benzeri görüntüler meydana gelebilir. Göz sıkıntıları makula (göz merkezi) tarafında başlamış ise eğik ve kırık görüntü, görme azalması ve renk körlüğü meydana gelebilmektedir.

Diyabetin Gözlerde Oluşturacağı Hasarlar Nelerdir?

Diyabet sonucunda oluşabilecek çeşitli göz hastalıkları bulunmaktadır. Göz tansiyonu problemi yaşanabilir. Katarakt gelişimini hızlandırabilir. Ayrıca göz kaslarındaki çeşitli felç sorunlarını ortaya çıkartmaktadır. Çift görme durumu meydana gelebilir.

Diyabete Bağlı Göz Hasarı Tanısı

Tip 2 diyabet hastalığında genellikle basit şikayetler ile doktora başvurulabilir. Bu tür bir hastalığın var olup olmadığı için kapsamlı göz muayenesi önerilmektedir. Çeşitli ekipmanlar ile görme kaybının yaşanması durumuna bakılmaktadır. Anjiyo işlemi, göz dibinde kanama yaşanması sonrasında uzman hekim tarafından yürütülebilir. Bu kontroller ve kişinin sağlık koşullarına bağlı olarak lazer tedavisine geçilebilir.

Diyabete Bağlı Göz Hastalıklarında Tedavi Yöntemleri

Gözlerdeki görme kaybının engellenebilmesi için çeşitli tedavi yöntemleri kullanılabilmektedir. Bu süreçte birçok tedavi çeşidi uygulanmaktadır. Makula adı verilen teknik kapsamında göz yapısına iğne yardımıyla ilaç enjekte edilir. Bunun yanı sıra lazer tedavisi uygulanabilecek yöntemler arasındadır.

İleri seviyede görme kaybı yaşayan hastalarda yaşanabilir. Kişide aşırı ilerlemiş bir görme kaybı durumu var ise vitrektomi denilen ameliyat yöntemi uygulanabilir. Lokal anestezi altında cerrahi işlemler gerçekleştirilir. Diyabetik retinopati tedavisinde başvurulan en etkili yöntemdir.

Diyabet Hastalarında Göz Muayeneleri

Diyabet hastaları göz muayenesi işlemlerini belirli aralıklar ile gerçekleştirmesi gerekmektedir. Sinsi bir hastalık olmasından ötürü özellikle tip 2 diyabet hastaları bu kontrolleri sıklıkla gerçekleştirmesi gerekmektedir. Diyabet teşhisi bulunan kişinin, bu hastalık ile geçirdiği süre çok önemlidir.

Genellikle diyabetik etkenlere bağlı göz hasarları, 5 yıl sonrasında ortaya çıkmaya başlar. Belirti göstermeyen şeker hastalarında bu süreç tahmin edilemeyebilir. Erken dönemde tanı ve tetkiklerin gerçekleştirilmesi son derece önemlidir. Düzenli olarak alanında uzman doktor muayenesi ihmal edilmesi gerekir. Diyabet tanısı konulan kişilerin ilk aşamalarda göz muayenesi olmaları gerekmektedir.

Hastanın herhangi bir şikayetinin olmaması durumunda göz testleri yılda bir gerçekleştirilebilir. Kişinin gebe kalması gibi durumlarda bu kontroller daha kısa sürede gerçekleşir. Muayene sırasında göz ağ tabakası incelenmektedir. Kişinin göz bebeğini ayrıntılı olarak kontrol edebilmek için özel bir damla kullanılır. Göz yapısının genişlemesini sağlayarak muayene imkanı elde edilir.

Şeker hastalığının neden olduğu yan rahatsızlıkların engellenmesi için hastanın uyması gereken bazı kurallar bulunur. Besin değerleri yüksek ve sağlıklı gıdalardan oluşan öğünler uzman hekim tarafından planlanmalıdır. Aynı zamanda düzenli hareket ve spor yapmak da iyileşme süreci açısından oldukça etkilidir. Diyabetin gözlere etkileri ve tedavi yöntemleri ile ilgili bilgi almak için bizlerle iletişime geçebilirsiniz.