Gizli Şeker Nedir? Belirtileri Nelerdir?

Gizli Şeker Nedir?

Pre-diyabet diğer adıyla gizli şeker hastalığı olarak bilinmektedir. Genel anlamı ile kişinin kan şekeri oranı yüksek fakat diyabet hastalığı olarak da teşhis edilemeyecek kişiler için kullanılmaktadır. Yapılan kontroller sonucunda açlık ve tokluk kan şekeri seviyesi tip 2 diyabet hastası olabilecek düzeyde olmayabilir. Bu durum, kişilerde gizli şeker olarak adlandırılmaktadır.

Bu kişiler diyabet hastası olarak kabul edilememektedir. Fakat gizli şeker tanısı konmuş her bir kişi, diyabet hastalığı adayıdır. Bu kişilerin gelecekte oluşabilecek diyabet sorunları açısından oldukça dikkatli olmaları gerekmektedir. Yapılan araştırmalar sonucunda gizli şeker hastaları ortalama on yıl içerisinde tip 2 diyabet hastalığına yakalanmaktadır. Bu aşamadaki hastaların gerekli unsurlara dikkat etmesi durumunda bir problem ile karşılaşmamaları beklenir.

Pre-diyabet teşhisi olan kişiler, beslenme ve spor alışkanlıklarına dikkat ettikleri takdirde bu hastalıktan kurtulmaları mümkün hale gelmiştir. Ayrıca belirli aralıklarla kan şekeri kontrollerini ve tedbirleri almak kişilerde daha stabil bir kan şekeri değeri ortaya çıkartacaktır.

Gizli şeker teşhis edilirken açlık ve tokluk seviyeleri değişkenlik gösterebilir. Genel anlamda açlık şeker düzeyleri normal olan hastaların, tokluk şeker durumunda değişiklikler olabilmektedir. Yapılan tetkikler arasında tokluk kan şekeri testi dikkate alınmalıdır. Ancak bazı hastaların açlık kan şekeri seviyeleri diyabet tanısı için gerekli değerler arasında değildir.

Erken teşhis aşamasında önemli rol oynamaktadır. Tedavi planı oluşturulmadığı takdirde insan sağlığı açısından ciddi boyutlara ulaşır. Kontrol edilemeyen veya önemsenmeyen diyabet vakalarında görme bozuklukları, kalp rahatsızlıkları, damar tıkanıklığı gibi problemler oluşabilir. Bu sebeple uzmanlar tarafından açlık ve kan şekeri verilerinin düzenli olarak kontrol edilmesi gerekmektedir.

Kimlerde Gizli Şeker Görülebilir?

Gizli şeker hastalığı diyabet başlangıcı olarak kabul edilmektedir. Diyabet hastalığının yanı sıra belirli hastalıklarda bu durumu tetikleyebilmektedir. Kişilerde görülen en büyük risk faktörü genetik etkenlerdir. Aile bağı sebebiyle kişilere gizli şeker hastalığı teşhisi konulabilmektedir.

Aynı zamanda uzman hekim tarafından belirlenen beslenme ve hareket düzenine uyulmadığı takdirde tip 2 diyabet oluşması mümkündür. Hipertansiyon ve fazla kilolar gizli şeker hastalığına yakalanma ihtimalinizi arttırabilir. Öğün atlama, yetersiz besin alma, sağlıksız ürünlerin tüketimi ve spordan uzak, hareketsiz bir yaşam tarzı bu hastalığın başlaması ve ilerlemesinde önemli sebeplerdendir.

Gizli Şeker Nedir? Belirtileri Nelerdir?

Gizli Şekerin Belirtileri Nelerdir?

Gizli şeker testi açlık ve tokluk durumunda gerçekleştirilen iki aşamalı testten oluşmaktadır. Kişiler de açlık hissinin bastırılamaması, sürekli acıkma durumu ve hızlı yemek tüketimi gibi durumlar görülüyor ise kan şekeri değerlerine baktırılması gerekmektedir. Gizli şeker hastalığı belirtileri, diyabet hastalığı belirtileri ile benzer yönleri söz konusudur.

En belirgin belirtiler arasında halsizlik ve belirli zamanlarda uyuklama durumudur. Gün içerisindeki öğünlerde normalden fazla miktarlarda beslenme ve ani acıkma görülür. El ve ayak yüzeyinde hissizlik, uyuşma gibi bulgular söz konusudur. İleri seviyelerde ise diyabet sebebiyle oluşan yaraların tedavisi zorlaştığı gözlemlenir.

Ayrıca baş ve ense kısmında terlemeler belirtiler arasındadır. Bunun yanında kişiler psikolojik olarak çeşitli faktörlerden etkilenebilir. Ani öfke krizleri bu sebepler arasında görülmektedir. Kişilerde kilo alma ve verme düzeylerinin normalin dışında seyretmesi gibi bir durum da söz konusudur. Gizli şeker hastalığı çerçevesinde yaşanan diğer belirtileri ve semptomları ise şunlardır;

• Yüksek kan basıncı değerleri
  • Yüksek kolesterol
  • Odaklanmada zorluk yaşanması
  • Susuzluk ve ağızda kuruluk
  • Normalden fazla su tüketimi isteği
  • İdrara çıkma isteğinin sıklaşması
  • Gözlerde bulanıklık
  • Uyku problemleri
  • Cilt derisinde renk değişiklikleri

Gizli Şeker Tedavisi Nasıl Yapılır?

Gizli şeker teşhisi konulan kişilerde hastalığın ilerlememesi amacıyla çeşitli önlemler alınması gerekmektedir. Erken tanı aşamasının ardından tedavi süreci oldukça kolay seyreder. Ve ek insülin kullanımına gerek kalmadan diyet ve düzenli beslenme gibi doğal yöntemler ile tedavi edilmesi mümkündür.

Doğal yollar ile hastalığın ilerlemesinin önüne geçmek için dengeli beslenme yoluna gidilmeli ve karbonhidrat içeren besinlerden uzak durulmalıdır. Pirinç yerine bulgur, beyaz ekmek yerine tahıllı ekmek türevleri tercih edilmelidir.

Diyabetin gelişmesindeki en önemli unsurlardan birisi de fazla kilolardır. İdeal kilonuzda olmanız sizi diyabet ve çeşitli hastalıkların oluşmasından koruyacaktır. Beraberinde kişilerin hareketli ve aktif bir yaşam tarzı benimsenmesi tedavi açısından oldukça etkilidir. Ayrıca sigara ve alkol kullanımı diyabet hastalığını tetiklemektedir.

Bu unsurların yeterli gelememesi durumunda hastaya oral ilaçlar tavsiye edilebilir. Teşhis konulan hastanın sık sık kan şekeri kontrollerini yapması gerekmektedir. Evde kişinin kendi kendine yapabileceği, pratik insülin testleri ile kandaki şeker seviyesi takip edilmesi uzman hekimler tarafından önerilir.