Tip 2 Diyabet Belirtileri Nelerdir?

En sık karşılaşılan tip 2 diyabet belirtileri şu şekilde sıralanabilir: çok su içme, gün içerisinde sık sık idrar çıkma, geceleri birkaç kez/rahatsız olacak kadar idrara çıkma, aşırı yemek yeme veya iştahsızlık, halsizlik, yorgunluk ve ağız kuruluğu. Daha az sıklıkta bulanık görme, kilo kaybı, kalıcı enfeksiyonlar, tekrarlayan mantar enfeksiyonları, cilt yaraları, ve kaşıntı dimi şikayetler ortaya çıkabilir. Bazen bu sorunlardan hiç haberdar olmayan veya şikayet etmeyen kişilere, rastgele test edilen kan şekeri değerleri yüksek olduğunda yapılan diğer testlerden sonra teşhis konulabilir.

Pankreas tip 1 diyabet hastalığında insülin salgılamaz. Tip 2 diyabette ise insülin salgılanır fakat bazı nedenlerden dolayı kullanılamaz. Bu nedenler tip 2 diyabet hastalarının kan şekeri her zaman daha yüksektir. Yüksek kan şekeri ile yaşayan kişilerde önce damarlarda, sonra organlarda hasar meydana gelir. Tip 2 diyabetli kişiler genellikle obezdir. Bu nedenler, obezite bu diyabetin ana nedenidir. Bu genetik sorunu olan bir kişi kilosuna özellikle dikkat etmelidir. Tip 2 diyabet belirtileri, tip 1 diyabete kıyasla daha geç ortaya çıktığından dolayı daha geç teşhis edilir.

Tip 2 Diyabet

tip 2 diyabet belirtileri

İnsanlarda en çok rastlanan diyabet türüdür. Bu hastalığın görülme son yıllarda önemli ölçüde artmıştır. Hareketsizlik, fast food tüketimi ve düzensiz beslenme, tip 2 diyabetin başlıca nedenleridir.

Tip 2 diyabet, tip 1’den farklı olarak insülin eksikliğinden değil aksine fazla insülinden kaynaklanır. Ancak insülin direnci vardır. Yani vücutta insülin üretimi vardır fakat bunu etkileyemez. Zaman içerisinde doku düzeyinde insülin direnci geliştiğinden dolayı, hap tedavisi veya enjeksiyon yoluyla insülin verilerek hastaların kan şekerleri kontrol altına alınabilir.

Bir diğer yandan tip 2 diyabet obezite hastalığıyla yakın ilişkide olduğundan dolayı birçok ciddi rahatsızlığı beraberinde getirebilir. Bun hastalıklar şu şekilde sıralanabilir:

• Hipertansiyon,
  • Kalp ve damar hastalıkları,
  • Yüksek kolestol,
  • İnme,
  • Felç,

Tip 2 diyabetli çoğu hasta obezdir; ancak bu, bütün tip 2 diyabetli hastaların obez olduğu anlamına gelmemektedir. Obez olmayan tip 2 diyabetli hastalarda vardır. Bu hastalık sadece obez kişilerde bulunmaz, genetik bir kökene sahip olduğu için anormal kilolu kişilerde de görülebilmektedir. Yani beslenme alışkanlıkları, yaşam tarzı, çevresel faktörler diyabet hastalığına neden olabilir.

Tip 2 Diyabet Tanısı Nasıl Konur?

• Kan şekeri herhangi bir zamanda 200 mg’ın üzerine çıktıysa,
  • Glikoz yüklemesinin 2. saatinde kan şekeri 200 mg’ın üzerine çıktıysa,
  • Açlık kan şekerinin 120 mg’ın üzerine çıkması gibi durumlar tip 2 diyabet belirtileri olarak sayıldığı için kolayca tanısını konulur.

Tip 2 diyabet belirtileri ortaya erken çıkmadığından dolayı teşhis edilme süreci gecikebilir fakat erken teşhis ile herhangi bir organ hasarı olmadan tedavi edilebilir. Erken teşhis yapılan diyabetli hastalar en sağlıklı kişilerdir çünkü tedavi başladıktan sonra yaşadığı sorunlar yavaş yavaş azalacak ve hayatı daha kaliteli olmaya başlayacaktır. Daha yeni ortaya çıkmış diyabette henüz organ hasarından bahsetmez doğru olmaz. Ancak geç teşhis edildiyse ya da var olan yüksek kan şekeri düzeyi hasta tarafından görmezden geliniyorsa organ hasarından söz edilmelidir. Organ hasarları il olarak gözler, böbrekler ve kalp damar hastalıkları ile başlar. Böbrek testleri, EKG, efor testleri, göz dibi muayenesi yapılarak kontrol edilir. Tip 2 diyabet belirtileri hastalığın teşhisi için oldukça önemlidir.

tip 2 diyabet belirtileri

Tip 2 Diyabet Belirtileri Organ Hasarları

Tip 2 diyabet hastalığının kontrol altına alınamaması gibi durumlarda birçok organda hasara neden olabilir. Diyabetin hedef aldığı bazı organlar bulunur ve en çok hasar bu organlarda meydana gelir. Bu organlar:

• Göz: Kan şekeri uzun süre boyunca yüksek ilerleyen hastalarda gözün arka kısmında hasar oluşabilir ve bu hasar ilerde görme kaybına dönüşebilir.
  • Böbrek: Birçok diyaliz hastasının diyabeti veya yüksek tansiyonu vardır. Bu nedenle kan şekerini kontrol etmeyen kişilerde böbreklerin zarar görmesi böbrek yetmezliğine yol açabilir. Bu hasar yavaş ve sinsi bir şekilde ilerlediği için birçok hasta böbrek hasarının başladığını fark etmez.
  • Kalp – Damar: Damar hastalıklarına neden olur. Çünkü diyabet kalp hastalığı, kolestrol ve yüksek tansiyon ile birlikte gider. Özellikle uzun süredir kontrolsüz diyabeti olan hastalarda bacak damar hastalıkları ve buna bağlı uzuv kayıpları sık görülmektedir. Düşme veya trafik kazası gibi nedenlere bağlı olmayan travmaya bağlı bacak ampütasyonlarının en sık nedeninin diyabet olduğu söylenebilir.