Hipoglisemi Nedir?

Halk arasında kan şekeri düşüklüğü olarak bilinmektedir. Kandaki şeker seviyesinin 50 mg/dl altında olması durumunda görülmektedir. Hipoglisemi nedir ve sebepleri nelerdir pek çok hastanın merak ettiği bir konudur. Vücudun besin alamadığı durumlarda kan şekeri seviyesinin aşağıya inmesine engel olunur ve 60 mg/dl bandında kalmaktadır. Değer, kişiden kişiye değişiklik gösterebilir. Bu durum kalp ve beyin gibi hayati organların doğru biçimde çalışması için önemli faktörler arasındadır.

Kan şekerinin ani düşüş ve çıkış yaşaması durumunda bu organların fonksiyonlarında aksaklıklar meydana gelebilmektedir. Genel olarak diyabet hastalıklarında görülse de çeşitli hastalıklar sonucunda hipoglisemi gelişme durumu görülebilmektedir. Anlık hipoglisemi tedavisi kişiye yiyecek ve ilaçlar aracılığı ile normale döndürülme işlemi gerçekleşebilir.

Hipoglisemi (Düşük Kan Şekeri) Nedenleri Nelerdir?

Kan şekeri seviyesinin düşmesine birçok faktör neden olabilir. En yaygın olanlardan bir tanesi diyabet hastalıklarında kullanılan ilaçların yan etkileridir. İnsan vücudu alınan besinlerdeki karbonhidratları çeşitli şeker moleküllerine ayırmaktadır.

Vücudun enerji kaynağı olan glikoz, pankreas tarafından salgılanan bir hormon olan insülin sayesinde hücrelere ulaşır. Fazladan üretilmiş glikoz, karaciğer ve kaslarda glikojen olarak depolanır.

Tip 1 diyabet hastası olan kişilerde yeterli insülin üretimi gerçekleşemeyebilir. Tip 2 diyabet hastalığı durumunda ise vücut insüline daha az tepki verdiği gözlemlenir. Glikozun dolaşım sisteminde birikmesi çeşitli sorunlara yol açabilmektedir. Bu oranı dengelemek için ilaç tedavisi veya insülin tedavi işlemi uygulanabilmektedir.

Diyabet hastası olmayan kişilerde hipoglisemi durumu çok nadir görülmektedir. Aşırı alkol, bazı ilaçlar, aşırı insülin tüketimi ve hormonsal faktörler, aşırı açlık durumu hipoglisemi faktörüne neden olabilir. Ayrıca böbrek bozuklukları bu durumu tetikleyebilmektedir. Nadir görülen pankreas tümörü bu duruma neden olan faktörler arasında sayılmaktadır.

Belirtileri Nelerdir?

Kan şekeri düşmesi hafif ve ağır derecelerde seyredebilmesi mümkündür. Terleme, göz kararması ve halsizlik belirtiler arasındadır. Şeker tüketimi yapılarak hipoglisemi durumu normale döndürülebilir.

Hareketlerde yavaşlama, konuşma bozukluğu ileri derecede gerçekleşen hipoglisemi durumudur. Bunların yanı sıra kişilerde ağız ve dudak çevresinde, karıncalanma ve uyuşmalar gözlemlenebilmektedir. İleri seviyede görülen hastalarda, beyin gelişimi olumsuz yönde etkilenir. Bu nedenle göz sağlığındaki sorunlardan dolayı zaman içerisinde görme kaybı yaşanır.

Ağır seviyede gerçekleşen hipoglisemi durumunda hastanın acil yardım alması gerekmektedir. Davranış bozukluğu ve hafıza kaybı görülen belirtiler arasındadır. Bireysel müdahaleler bu durumda işe yaramayabilir. Müdahale edilmezse koma ve felç gibi durumlar meydana gelebilmektedir.

Düşük Kan Şekeri Sonrası Oluşabilecek Komplikasyonlar

İleri düzeyde hipoglisemi gelişmiş ve tedavi işlemi gerçekleşmediği durumlarda bilinç kaybı, titreme nöbetleri ve hatta ölüm ile sonuçlanması gibi durumlar meydana gelebilir. Bu atakların sürekli olması durumunda beyinde kalıcı hasara neden olması mümkündür. Şeker hastası kişinin farkındalık düzeyini arttırmak için çeşitli farkındalık eğitimi verilebilmektedir.

Kişilerde bu durumun düzenlenmesi açısından insülin tedavisi uygulanabilmektedir. Tedavi aşamasında kişinin alınacak doz oranlarını doktor kontrolünde gerçekleştirmesi mecburidir. Dozun arttırılması gibi durumlar doktor tarafından karar verilmesi gereken unsurlar arasında yer almaktadır.

Hipoglisemi (Düşük Kan Şekeri) Nedir?

Hipoglisemi Nasıl Önlenebilir?

Diyabet hastalarında doktor tarafından planlı şekilde hastalığın kontrol edilmesi gerekmektedir. Egzersiz, diyet ve ilaçlar vasıtası ile hastalığın ilerlemesi önlenebilmektedir. Bu hastalığın her aşaması doktor tarafından kontrol edilmek zorundadır.

Şiddetli bir şekilde hipoglisemi atağı yaşayan hastalar, gerekli besinlerin tüketimi noktasında birine ihtiyaç duyabilir. Bu nedenle özellikle diyabet belirtileri yaşayan kişilerin uzman hekime başvurmaları gerekir. Anlık gelişen ataklarda kişiler yanlarında vücudun kan şekeri seviyesini arttırıcı besinler taşıyabilir. Meyve suları, karbonhidrat kaynakları ve çeşitli glikoz tabletleri bu durumları olası şekilde düşürmektedir.

Nasıl Tedavi Edilir?

Düşük kan şekeri görülen kişilerin yanlarında acil etki edebilecek bir besin kaynağı bulundurmaları gerekebilir. Bu gıdalar kolayca şekere dönüştürülebilen gıdalar olması gerekmektedir. Protein ve yağ içermemeleri gerekmektedir. Ayrıca glikoz tabletleri ve glikoz jelleri bulunmaktadır. Bal ve şekerli tatlılar bu durumlarda bireye yardımcı olabilir.

Bu işlemler uygulandıktan 15-20 dakika kadar sonra kan şekeri ölçüm testinin tekrardan yapılması gerekmektedir. Normale dönüldükten sonra yemek yemek ve gıda alımı gerçekleştirmek vücudun şeker değerlerinin dengelenmesini sağlayacaktır.

Kişinin genel sağlık durumunun detaylı analizi için gerekli tetkikler uygulanır. Ek olarak gün içerisinde kişinin yaşadığı belirtiler de göz önüne alınarak tedavi planı oluşturulur. Uzman hekim tarafından gerekli görülen hastalara ilaç tedavisi başlanır.