Laparoskopik Cerrahi Nedir?

Kapalı ameliyat olarak da bilinen laparoskopik cerrahi; hastanın daha çabuk iyileşmesine, açık ameliyatlara göre daha az ağrı hissetmesine olanak sağlamaktadır. Genellikle mide ve şeker ameliyatları için kullanılan bu yöntem oldukça popüler hale gelmiştir. Ameliyat olacak birçok hasta laparoskopik cerrahiden yararlanmaktadır.

Laparoskopik Cerrahi Hangi Hastalıklarda Uygulanır?

Günümüzde hekimler tarafından yaygın olarak uygulanan laparoskopik cerrahi, karın bölgesi kısmında gelişmekte olan çeşitli hastalıkların tanı ve tedavisinde uygulanmaktadır. Bu yöntem de cilt üzerindeki kesi boyutları 0,5 cm aralığındadır. Operasyon genel anestezi altında yapılmaktadır. Uygulanan yöntem, ameliyat esnasında kullanılan laparoskopik cihazdan alır. Laparoskop ucunda ışığı olan fiber optik bir teleskop olarak bilinmektedir.

Karın bölgesine açılan kesiler sayesinde laparoskopik cihaz karın içine gönderilir. Bu yöntem sayesinde hekim ve ekibi düzgün bir görüntü elde eder. Operasyon bölgesine diğer aletler de gönderilmektedir. Bu sayede ameliyat işlemi yüksek çözünürlüklü monitörden izlenerek yapılır. Bu yöntem aynı zamanda minimal invaziv olarak anılmaktadır. Bu ameliyat sırasında kıskaç, makas ve benzeri cerrahi aletleri karın boşluğuna gönderilmesi için kesiler açılabilir. Kesilerin dışında karın boşluğu iç kısmı karbon dioksit ile şişirilmesi mümkündür. Böylece karın duvarı bağırsaklardan öne çıkabilir.

Laparoskopik Cerrahi

Laparoskopi Ameliyatı Neden Yapılır?

Laparoskopi ameliyatı, birçok hastalığın tanı ve tedavisinde kullanılmaktadır. Safra kesesi ameliyatları, kist, rahim alınması gibi ameliyatlarda da tercih edilir. Laparoskopi ameliyatının en sık kullanıldığı diğer durumlar ise obezite ameliyatı ve diyabet ameliyatlarıdır. Bu cerrahi yöntem birçok iç hastalıkların tedavisinde kullanılır. Jinekoloji, üroloji alanlarında da laparoskopik cerrahi yönteminden yararlanılmaktadır. Yöntemin kullanılabileceği diğer rahatsızlıklar şunlardır;

• Yumurtalık kistleri tanısı,
  • Dış gebelik tedavisi,
  • Apandisit hastalıkları,
  • Karın bölgesindeki tümörlerin giderilmesi,
  • Safra kesesi ameliyatları,
  • Bağırsak ameliyatları,
  • Ülser tedavisi,
  • Karın bölgesindeki fıtık ameliyatları,
  • Prostat gibi hastalıkların ameliyatında,
  • Karın ve kasık ağrılarının tedavisnde kapalı cerrahi yöntem kullanılabilir.

Laparoskopik ameliyat sonrası

Laparoskopik Ameliyat Nasıl Yapılır?

Hastaya uygulanılacak laparoskopik ameliyat yöntemi genel anestezi durumu altında gerçekleşir. Karın bölgesine açılan ilk kesi sayesinde içeriye karbondioksit gazı verilir. İğne aracılığı ile içeriye gönderilen bu gaz hastanın iç kısmının kamera aracılığı ile rahat görmesini sağlamaktadır. Genişleyen iç kısımda müdahale edilmesi gereken alan rahat bir şekilde görüntülenebilir. İçeriye gönderilen laparoskop sayesinde uzman iç kısmı artık rahatlıkla görüntülenmektedir.

Bazı durumlarda hastaya 0,5 cm ve 1 cm aralığında 2 veya 3 kesi açılabilir. Bu kesiler vasıtasıyla içeriye trokar tüpleri gönderilir. Bu tüper sayesinde özel aletler içeriye gönderilir. İşlem sonrasında tüm aletler çıkartılır ve karbondioksit gazı boşaltılır, kesilen bölgeler dikilir ve operasyon tamamlanmış olur. Tanı aşamasında bazı vakalarda içeriye yalnızca kamera gönderilebilir. Bazı operasyonlarda ise konu tanı bile olsa çeşitli aletlerin gönderilmesi için delikler açılabilmektedir.

Laparoskopik Cerrahi Avantajları Nelerdir?

Laparoskopi ameliyatları sağlamış olduğu avantajlar ile dikkat çekmektedir. Kesi bölgelerinin küçük olmasından dolayı ağrı durumu daha az görülür. Laparoskopik ameliyat sonrası iyileşme süresi açık ameliyata göre daha çabuk gerçekleşir. Ayrıca karın içi yapışıklık miktarı açık ameliyata oranla daha az oluşur. Bu nedenlerin yanında açık ameliyata göre kişinin daha az ilaç kullanımı sağlanmış olmaktadır. Bu cerrahi işlem sonrasında kişi daha kısa zaman içerisinde ayağa kalkabilir ve gündelik yaşantısına devam edebilir. Estetik açıdan problem oluşturmayacak bu kesiler zaman içerisinde yok olabilir. Kanama ve enfeksiyon durumu açık ameliyata göre daha az görülür.

Laparoskopi ameliyatı

Laparoskopik Cerrahi Riskli Midir?

Her cerrahi yöntem kendi içerisinde çeşitli riskleri barındırmaktadır. Laporoskopi yönteminin riskleri uygulamayı gerçekleştiren hekimin tecrübesine bağlı olarak farklılık göstermektedir. Tecrübeli ve donanımlı yerlerde gerçekleştirilen operasyonun riskleri en az düzeydedir. Genel anestezi ile yapılan operasyonda başta cerrah olmak üzere tüm ameliyathane ekibinin ilgili eğitimleri alması ve donanım anlamında farklı aletlerin de ameliyathanede bulundurulması ameliyatın başarısını yüksek oranda etkilemektedir.

Laparoskopik Cerrahi Sonrası Bakım Nasıl Olmalıdır?

Kapalı yöntem ile ameliyat olan hataların nelere dikkat etmesi gerektiği merak edilen konular arasındadır. Laparoskopi ameliyatı esnasında gizli dikiş uygulandığı için hastanın yara bakımı yapmasına gerekmez. Kesi yerlerinde morarma olabilir. 1-2 ay içerisinde bu durum fark edilmez. Ameliyat ardından ilk 6 saat sıvı gıdalar alınır. Bulantı ve kusma durumunda hekimin onayı ile katı gıdalara geçilir. Ameliyattan 48 saat sonra duş alınabilir. Ameliyat sonrası şişlik, gaz, idrara çıkamama gibi durumların yaşanması halinde doktora haber verilebilir.