Mide Felci Nedir?

Diyabetik gastroparezi olarak da adlandırılan mide felci, midenin gerekli işlevlerini yerine getirememesi olarak tanımlanmaktadır. Halk arasında mide tembelliği olarak da bilinen diyabetik gastroparezi hastalığı, mide hareketlerinin azalması veya durmasıyla ortaya çıkan sindirim sistemi bozukluğudur. Yiyecekleri küçük parçalara ayırarak besinlerin sindirilmesi ve emilmesi için ince bağırsağa gönderen midenin felç geçirmesi durumunda fonksiyonlarını yerine getirememektedir. Hasta bu durumda basit mide rahatsızlıkları hissetmeye başlar. Tedaviye başlanmadığı durumlarda ise mide felci belirtileri daha ağır görülür.

Mide Felci Nasıl Oluşur?

Midede fermante haline gelmiş besinlerin bakteriler üretmesi sonucu diyabetik gastroparezi oluşmaktadır. Sindirilemeyen besinler katılaşıp mide girişinin kapatılmasına neden olabilir. Buna bağlı olarak mide bulantısı, kusma gibi belirtiler görülür. Mide felcinin oluşmasına sebep olan birçok farklı faktör bulunmaktadır. Hastalığın oluşmasına etki eden en önemli etkenler şunlardır;

Diyabet Hastalıkları: İleri derecede diyabet hastalığı sorunu yaşayan kişilerde görülebilir.

Cerrahi Girişim Sonucu Oluşan Diyabetik Gastroparezi: Obezite, ülser ve benzeri ameliyatlar sonunda bu hastalık oluşabilir.

Radyasyon Etkileri: Çeşitli radyasyon tedavileri sonucunda diyabetik gastroparezi görülebilmektedir.

İlaçlar: Bağırsak kasılması, kan basıncı düzenleyici ilaçlar sayesinde bu hastalığı meydana gelebilir.

Viral Sebepler: Ateş, kusma, ve kas ağrıları sonucunda görülen bir tiptir. Genellikle gıda zehirlenmesi gibi durumlarda görülebilmektedir. Genel olarak geçici durumlardır.

Mide Felci

Mide Felci Belirtileri Nelerdir?

Hasta mide felci olması durumunda bazı semptomlar ortaya çıkar. Mide felci belirtileri, mide bulantısı ve kusma ile ortaya çıkar. Bunların yanı sıra erken doyma, ağız kokusu, iştahsızlık, reflü gibi durumlar da diyabetik gastroparezi belirtileri arasında yer almaktadır. Her kişide farklı görülebilen mide felcinin en yaygın belirtileri şunlardır;

• Mide de ekşime hissi,
  • İştah kaybı,
  • İstem dışı kilo kaybı,
  • Şişkinlik hissi,
  • Kan şekeri seviyesinde dengesizliklerin oluşması,
  • Sık aralıklarla mide spazmları da mide felci belirtileri arasında bulunmaktadır.

Diyabetik Gastroparezi Görülme Olasılığı Olan Risk Grupları?

Tip 1 ya da Tip 2 diyabet ameliyatı olacak diyabet hastası olan kişilerde mide felci görülme olasılığı yüksektir. Genelde tip 1 diyabet hastalarında görülüyor olsa bile durum tip 2 diyabet hastaları için pek farklı değildir. İlerlemiş olan diyabet hastalıklarında gerekli tedavi yöntemleri uygulanmazsa kişiler bu hastalığa yakalanabilir. Bunların yanı sıra obezite ameliyatı olan kişilerin bu hastalık ile karşılaşma olasılığı yüksektir. Ayrıca ince bağırsak ameliyatları da bu hastalığı tetiklemektedir.

Mide Felci

Diyabetik Gastroparezi Nasıl Teşhis Edilir?

Diyabetik gastroparezi teşhis edilebilmesi için birçok faktör kullanılır. Kusma ve yetersiz beslenme sonucu mide felci hastalığına yakalanan kişiler için kan tahlili yapılabilmesi mümkündür. Bu hastalık endoskopi yöntemi ile teşhis edilebilir. Bu yöntemde ince ve kıvrılabilen bir yapıda mideye bir tüp gönderilir. Kamera yardımı ile mide görüntülenir.

Bunun yanı sıra mide boşaltım yöntemi sayesinde kişinin hastalığı tespit edilebilir. Mide boşaltım zamanındaki gecikmeler kişinin gastroparzi hastalığının var olduğunu gösterir. Bu işlemin gerçekleşmesi için kişiye az oranda radyoaktif materyaller yedirip içirilir. Bu maddelerin insan sağlığına zararı bulunmamaktadır.

Gastroduodenal manometri yöntemi ile hastanın ağzından midesine ve ince bağırsaklarına uzanan bir tüp yerleştirilir. Bu tüp sayesinde kasılmalar kontrol edilir. Ayrıca elektrogastrografi yöntemi ile tespitin dış yüzeyden elektrodlar desteği ile mide içerisindeki elektriksel aktiviteler kaydedilir.

Mide Felc,

Diyabetik Gastroparezi Tedavi Yöntemleri Nelerdir?

Diyabetik gastroparezi tedavisi yapılabilmesi için kan şekeri seviyesinin normal değerlerde olması gerekmektedir. Bu hastalık uzman ve hasta işbirliği ile başarılı sonuçlar verir. Bu sebeple kişinin uzman önerilerine dikkatli bir şekilde uyması gerekmektedir. Mide kas yapısını uyaran ilaçlar sayesinde mide felci tedavi edilebilir. Bu oral ilaçlar aynı zamanda mide bulantısını kesme etkileri de bulunmaktadır.

Mide boşaltımını geciktiren ilaçların kullanımı ertelenebilir. Hasta olan kişinin belirli diyet programlarına tabi tutulması görülebilmektedir. İnsülin kullanan kişilerde dozaj ve zamansal faktörlerin değiştirilmesi tedavi aşamasında kullanılabilmektedir.