Obezite Cerrahi (Obezite Ameliyatı)

Obezite cerrahi kilo sorunu yaşayan ve normal yollarla kilo vermeyi başaramayan bireylerin başvurduğu, ameliyatlı ve ameliyatsız yöntemleri kapsar. Obezite cerrahisi hastanın diyet, spor ve medikal tedavi ile  kilo veremediğinden durumlarda uygulanmaktadır. İlk aşamada hastalara diyet, spor ya da ilaç tedavileri ile kilo verdirilmektedir. Yapılan tüm uygulamaların başarısız olması durumunda obezite cerrahisi uygulamalarından yararlanılmaktadır.

Obezite Cerrahi

Obezite Cerrahisi Yöntemleri Nelerdir?

Obezite tedavisi için  ameliyatlı ve ameliyatsız çeşitli yöntemler bulunmaktadır. Operasyonu gerçekleştirecek hekim, hastanın sağlık durumuna göre en uygun işlemi tercih etmeye çalışır. Kişinin obez olmasına neden olan alt sebepler araştırılarak önce bu yönde bir tedavi geliştirilir. Örneğin psikolojik nedenlerden kaynaklı bir yeme bozukluğu tespit edilirse hastanın ilk olarak psikolog veya psikiyatri tarafından tedavisi gerekir.

Obezite cerrahisi içerisinde yer alan yöntemler genel olarak mide hacmini küçülten veya alınan gıdaların emilimini azaltan ya da her ikisinin birlikte yapıldığı uygulamalardır. Obezite cerrahisinde yer alan yöntemler:

• Gastrik Bypass Ameliyatı
  • Tüp mide ameliyatı
  • SADI-S Ameliyatı
  • Transit Bipartisyon

Gastrik Bypass Ameliyatı: Mide iki parça haline getirilerek bir bölümü enzim üretmeye devam ederken diğer bölümü ise ince bağırsağın başlangıç kısmına bağlanır. Alınan gıda hacminin azalmasıyla birlikte gıdanın safra ve pankreas sıvılarıyla daha geç karşılaşmasına bağlı olarak kalori alımı azalır.

Tüp Mide Ameliyatı: Mide ince uzun bir tüpe çevrilirken %80’e yakın kısmı vücuttan dışarı çıkarılmaktadır. Bu sayede mide hacmi azalarak alınan gıda miktarı da düşüyor. Tüp mide ameliyatı, mide küçültme ameliyatı olarak da bilinen en sık uygulanan cerrahi operasyonlardandır.

Obezite Cerrahi

Obezite Tedavisinde Cerrahi Olmayan Tedavi Yöntemleri Nelerdir?

Obezite hastalığından kurtulmak isteyen diyet, spor ya da ilaç tedavileri ile zayıflayamayan ve cerrahi operasyon için şartları taşımayan hastalara obezite tedavisinde cerrahi olmayan tedavi yöntemleri uygulanmaktadır. Hastaya uygulanan ve cerrahi tedavi gerektirmeyen yöntemler mide botoksu ve mide balonu uygulamalarıdır.

Mide Botoksu: Botulinum toksin adı verilen madde endoskopik olarak mideye enjekte edilir. Böylece mide kaslarının kasılma sıklığı azalarak midenin boşalma süresi gecikir. Dolayısıyla yaşanan iştah kaybı kilo vermeyi sağlar.

Mide Balonu: Endoskopik olarak mideye yerleştirilen içi sıvı dolu balon sayesinde mide hacmi azalır. Yerleştirilen materyal 6-12 ay kadar midede kalabilir.

Obezite Cerrahisi Kimler İçin Uygundur?

Daha önce diyet, spor ve ilaç tedavisi gibi kilo verme yöntemlerini denemiş fakat sonuç alamamış kişiler obezite cerrahisine başvurabilir. Hastanın anesteziye alerjisi ve diğer etkilerine karşı reaksiyon oluşturabilecek bir durumu yoksa dahiliye, kardiyoloji ve göğüs hastalıkları gibi polikliniklerin muayenesi ve değerlendirmesi olumlu ise obezite cerrahiden yararlanılır.

Bununla birlikte başvuran hastaların vücut kitle indeksinin 40 ve üzeri olması gerekir. Vücut kitle indeksi 35- 40 arasında olan hastaların diyabet, uyku apnesi, hipertansiyon ve kalp hastalığı gibi obeziteye bağlı ek hastalığı varsa obezite cerrahiden yardım almalarında bir sakınca yoktur.

Obezite Cerrahi

Obezite Cerrahi Uygulamaları Nasıldır?

Obezite cerrahisinde ameliyatlar laparoskopik (kapalı) ameliyat şeklinde genel anesteziyle gerçekleştirilir. Hastanın iyileşme süresi operasyon türüne göre farklılık göstermektedir. Obezite cerrahisi uygulamaları kapalı yöntem ile gerçekleştirildiği ve hastanın operasyon sonrası daha hızlı iyileşmesine, günlük yaşamına daha hızlı dönebilmesine olanak sağladığı için tercih edilmektedir.

Obezite Ameliyatları Öncesi

Uygulanacak işlem öncesinde hastalar anestezi, kardiyoloji, endokrinoloji gibi birimler tarafından ön muayeneye alınır. Kapsamlı bir kan tahlilinin ardından böbrek ve karaciğer gibi organların işlevlerinde herhangi bir sorun olup olmadığı kontrol edilir. Mide, yemek borusu ve bağırsakların durumu incelenir. Yapılan değerlendirmelerin ardından hastanın operasyona engeli yoksa operasyondan en az bir hafta önce kan sulandırıcı ve aspirin niteliğindeki ilaçları bırakması istenir. Son 24-48 saat içerisinde ise hekimin uygun gördüğü beslenme programına geçilir.

Obezite Ameliyatları Sonrası

Kilo sorunu nedeniyle sağlıklı ve kaliteli bir hayata kavuşmak için hastalar obezite cerrahi uygulamalarına başvurduktan sonra geçirdiği operasyon sonrası özenli olmalıdır. Doktorun önerilerine, diyetisyenin uygun gördüğü beslenme planına bağlı kalmalıdır. Ağır fiziksel aktivitelerden kesinlikle uzak durmalı, önerilen egzersiz türlerine doktorun izin verdiği süreden itibaren başlamalıdır. Bununla birlikte sigara ve alkol gibi zararlı tüm alışkanlıklardan kaçınması mühimdir.