Metabolik Sendrom Nedir?

Genetik ve çevresel faktörlerin etkisi ile kişilerde kronik rahatsızlıklar gelişebilir. Bel çevresi kalınlığı, kan şekeri yüksek olması, kan yağı oranlarında bozukluk durumu var ise akıllara metabolik sendrom nedir? Sorusu gelebilmektedir. Kalp ve damar sağlığını tehlike eden belirtiler teşhis edilmesi halinde hastalarda görülebilir.  Metabolik sendrom problemi olan kişilerde diyabet hastalığı görülme riski oldukça fazladır. Karaciğer yağlanması, astım, uyku apnesi ve böbrek rahatsızlıkları metabolik sendromlar ile alakalı hastalıklar olarak ortaya çıkabilir. Erken dönemde tedavi planına geçilmediği takdirde ciddi boyutlara ulaşır.

Genelde orta yaşlı kişilerde ve fazla kilolara sahip olan kişilerde görülebilmektedir. Küçük yaşlardaki kişileri de etkisi altına alan bu hastalık önemli sağlık sorunlarını beraberinde getirmektedir. Kişilerin egzersiz yapmama, sigara ve alkol kullanımı bu hastalıkların oluşmasında öncül faktörlerdendir. Ayrıca dengeli beslenmek en önemli unsurlar arasında kabul edilmektedir.

Metabolik Sendromun Yol Açtığı Hastalıklar Nelerdir?

Hastalarda yaş faktörüne bağlı olarak diyabet, kalp rahatsızlıklarının oluşma ihtimali artar. Bu nedenle uzman hekimler tarafından önleyici nitelikte tedbirler bulunur. Beslenme alışkanlıklarındaki düzenlemeler ve spor aktiviteleri bunlardan bazılarıdır. Ancak insülin direnci oluşumunun engellenemediği durumlarda daha kapsamlı tedbirler alınmalıdır.

Metabolik sendromların önüne geçilemediği durumların sonuçları hayati riskler taşıyabilir. Bu tarz sorunların meydana gelmemesi için hastalık tanısı konulmasından itibaren ciddi önlemler alınması gerekmektedir.

Kişinin doktor tarafından verilen diyet, ilaç ve egzersiz tedavilerine harfi ile uyması gerekmektedir. Bu tedavi yöntemlerinin işe yaramadığı durumlarda hastalarda metabolik sendrom uygulaması yapılabilmektedir. Genetik etkenlerin yanı sıra çevresel unsurlardan da söz edilebilir. Stres, trans yağ içeren besinlerin tüketimi bunlardan bazılarıdır.

Hastalarda görülen diğer rahatsızlıklar ise şu şekilde sıralanabilir;

• Reflü

• Karaciğer Yağlanması

• Safra Taşı Durumu

• Astım ve Psikolojik Depresyonlar

• Uyku Apnesi

• Hormon Bozuklukları

Metabolik Sendrom

Metabolik Sendrom Belirtileri Nelerdir?

Metabolik sendromlar Dünya üzerinde yaygın hale gelmiş sendromlar arasında bulunmaktadır. Stresten uzak bir hayat yaşamanız, sigara ve alkol tüketimi yapılmaması ve sağlıklı beslenme, harekeli bir yaşantı sayesinde bu hastalığa yakalanma ihtimaliniz oldukça düşüktür. Bu hastalık genç kişilerde de oldukça yüksek olarak görülebilmektedir.

Bu hastalığın erkeklere oranla kadınlarda görülebilme riski daha fazladır. Genetik faktörler sonucunda meydana gelebilmesi yapılan araştırmalar sonucunda kanıtlanmıştır. Aile genetiğinde bu hastalıklara sahip olan kişilerin günlük yaşantısında daha dikkatli olmaları gerekmektedir.

Hipertansiyon: Kan basıncınızın 135/90 mm-Hg seviyesinden yüksek olması.

Fazla Kalın Bel Çevresi: Erkeklerde 102 cm ve üzeri bel çevresi durumu, kadınlarda ise 88 cm ve fazlası bel çevresi durumu olması.

Trigliserit: Kan tahlillerinde 150 mg/dl’den yüksek trigliserit değerlerinin görülmesi.

Düşük Kolestrol: Kadınlarda 50, erkeklerde ise 40 mg/dl seviyesinin altında olması.

Açlık Kan Şekeri: Açlık kan şekeri oranının 125 mg/dl üzerinde olma durumu.

Genel Etkileri Nelerdir?

Hipertansiyon durumu olan kişilerin %50’lik kadar kısmında bu hastalık görülmektedir. Bu hastalık sonucunda böbreklerde ciddi rahatsızlıklar meydana gelebilir. Safra taşı oluşumunun sebepleri arasında sayılmaktadır.

Damar sağlığı açısından kanın pıhtılaşması gibi bir tehdit oluşturabilir. Bu sayede meydana gelebilecek kalp hastalıklarının riski artmaktadır. Metabolik sendrom sonucunda kanser hastalıklarına yakalanma ihtimaliniz oldukça fazladır.

Metabolizma ve sindirim sisteminin temel sağlığını tehlikeye sokacak durumlar oluşabilir. Reflü ve benzeri mide rahatsızlıkları bunlardan bazılarıdır. Hormon gelişimini olumsuz yönde etkileyen polikistik over hastalığı teşhis edilebilir.

Metabolik Sendromdan Korunma ve Tedavi

Teşhis aşamasının ardından kişilerde erken tanı ve tedavi oldukça önemli bir unsurdur. Kişilerde obeziteye  bağlı olarak çeşitli metabolik sendromlar görülebilmektedir. Ayrıca kan şekeri yükselmesi gibi durumlarda tip 2 diyabet tedavisi uygulanabilmektedir.

Metabolik sendromdan korunmak için belirlenen yöntemler arasında en önemlileri egzersiz ve çeşitli diyet programları ile kilolarınızı korumaktır. Düzenli olarak testlerinizi yaptırmanız tedavide geç kalınma durumunu ortadan kaldıracaktır. Alkol ve sigara kullanımı bu hastalığın oluşmasında önemli etkenlerden biridir.

Spor aktiviteleri yaşam kalitenizi arttırması dışında vücuttaki yağ oranını dengelemesi ile bilinmektedir. Kolesterol ve fazla yağlarınızdan kurtulmanızı sağlayan egzersizler arasında tempolu yürüyüş, yüzme, bisiklet gibi yapılması kolay fakat etkili egzersiz yöntemleri kişilere önerilmektedir.

Fazla yağlı besinlerden kaçınmak, doymuş ve trans yağlardan uzak durmak gerekmektedir. Sebze ve meyve ağırlıklı beslenme biçimi sağlığınız açısından olumlu sonuçlar doğuracaktır. Beyaz ekmek yerine kepekli ekmek türlerinin tercih edilmesi sağlıklı beslenmede önemli faktörlerdendir.